Kinesisk søgegigant nedjusterer efter strammere reklamekrav
Nye regler skal stramme op på reklamer fra medicinalfirmaer, og det rammer Kinas største internetsøgemaskine, Baidu, på omsætningen.
Mandag aften nedjusterede søgegiganten sine forventninger til omsætningen i andet kvartal. Det sker, som følge af at nye regler for online markedsføring af medicinalvirksomheder "har betydet en reduktion eller en udskydelse af reklamer fra en markant del af medicinalkunderne", skriver Baidu i en pressemeddelelse ifølge Bloomberg.
Den kinesiske pendant til Google har skåret ned på de sponserede links, i kølvandet af at en studerendes død har vakt stor harme i Kina. Den studerende skulle angiveligt have opsøgt kontroversiel behandling fundet gennem søgeresultaterne.
Søgegiganten blev kritiseret af "Cyberspace Administration" i Kina for at vildlede brugerne med de sponsorerede søgeresultater, og selskabet blev desuden pålagt at revidere sine krav til medicinalreklamerne. Ifølge Bloomberg News fik sagen i maj Baidu til at annoncere, at selskabet ville mindske antallet af sponserede links, så de udgør omkring 30 pct. af resultaterne på en side.
Ifølge Baidu vil det nye regelsæt have en negativ effekt på kort sigt, men selskabet forventer at komme tilbage på niveau, når selskaberne har vænnet sig til ændringerne.
Baidu forventer nu at omsætte for 18,1-18,2 mia. yuan i andet kvartal. Det er et fald fra selskabets tidligere udmeldte forventninger, der lød på en omsætning mellem 20,1 mia. yuan og 20,6 mia. yuan.
Selskabets aktie faldt i eftermarkedet i USA mandag med 8,9 pct.
Ritzau Finans