Apple i kinesisk modvind
Analyse fra det kinesiske svar på Google, Baidu, viser, at Apples omsætning er faldet 20 pct. i det seneste kvartal.
Apple, der er et af de stærkeste brands i verden, kæmper i øjeblikket en svær kamp i Kina. Salget på det, der har været et af de vigtigste vækstmarkeder for IT-giganten, ser ud til at drosle mærkbart ned.
En analyse fra det kinesiske svar på Google, Baidu, kommer frem til, at Apples omsætning er faldet så meget som 20 pct. i det seneste kvartal sammenlignet med samme periode året før. Det beretter nyhedssiden CNBC.
Det følger vel at mærke et fald i det kinesiske salg af iPhones på 26 pct. i årets første kvartal, hvor tilbagegangen på globalt plan var 16 pct. I årets tre første måneder solgte Apple 11,5 mio. af de kendte smartphones i Kina, hvilket var 2 mio. færre end i tilsvarende periode af 2015.
Kina-regionen, der også tæller Taiwan og Hong Kong, er det største marked for Apple uden for USA. Og det er ikke første gang, at giganten møder modstand her.
Faktisk har 2016 budt på flere forhindringer: Først blev Apples film- og bogtjenester, iTunes Movies og iBooks, forbudt af den kinesiske regering. Siden blev Apple beskyldt for at have kopieret et kinesisk ejet design, da virksomheden udviklede iPhone 6 og iPhone 6 Plus.
Det har fået kinesiske myndigheder til at kræve stop for salget af de to mobiltelefoner i hovedstaden Beijing. Apple har anket afgørelsen, hvilket udsætter salgsstoppet, som ellers ventes at ramme giganten som en hammer.
For at modvirke udviklingen har Apple forsøgt at vinde frem på andre områder og har blandt andet meddelt, at koncernen vil investere 1 mia. dollar i det kinesiske svar på Uber, kørselsdelingstjeneste Didi Chuxing.
Årets andet kvartal, er i virkeligheden tredje kvartal i Apples skæve regnskabsår. Giganten afleverer resultaterne for kvartalet 26. juli.
Analytikere forventer, at 2016 bliver det første år, hvor Apple har oplevet et fald i salget af iphones.