- Opdateret 25/07/2016 kl. 09:48
Medie: Internetpioner i milliardhandel med telegigant
Yahoo, en af de sidste store internetpionerer fra starten af 90'erne, bliver mandag solgt til Verizon, ifølge medie.
Inden markederne åbner i USA mandag, er Yahoo solgt til telekommunikations-giganten Verizon for 4,8 mia. dollars eller knap 33 mia. danske kroner.
Det skriver New York Times på baggrund af udtalelser fra unavngivne kilder tæt på handlen.
Med salget af kerneforretningen til Verizon opgiver Yahoo dermed sin jagt på en vindende strategi i det globale marked for søgninger, sociale medier og video, skriver New York Times med udgangspunkt i markant faldende reklameindtægter for Yahoo i en tid, hvor internetgiganter som eksempelvis Facebook og Youtube stormer frem.
Prisen, 4,8 mia. dollars, er en bemærkelsesværdig lav pris, når man tænker på, hvor stor indflydelse Yahoo har haft på internettet de sidste årtier, lyder det fra finansmediet Marketwatch.
Salget kommer efter et årti med en aktiekurs, der aldrig er kommet i nærheden af det niveau, den nåede i slutningen af 1999, da Yahoo var på sit højeste og havde en markedsværdi på over 125 mia. dollars.
Yahoos koncernchef, Marissa Mayer, som er tidligere chef i Google, forventes ikke at træde ind i Verizon ved overtagelsen, men i stedet at fratræde med et gyldent håndtryk på omkring 57 mio. dollars eller ca. 386 mio. danske kr.
Brandet Yahoo forventes dog at fortsætte som en del af Verizons portefølje.
Yahoo, som blev grundlagt i januar 1994 og var med fra starten, da internettet voksede til det, det er i dag i løbet af 90'erne, er bredt kendt som en internetpioner med forskellige services herunder primært internetportal, søgemaskine og mailserver.
Yahoo har i dag stadig over en mia. besøgende om måneden på trods af, at virksomheden mistede meget af forretningsgrundlaget til Google og de sociale medier.
Hverken Yahoo eller Verizon har endnu kommenteret handlen.