Investor

Derfor smider telekæmpe 33 mia. kr. efter et "værdiløst" selskab

Det er ikke længe siden, Wall Street investorer kaldte Yahoo værdiløst. Nu er virksomheden solgt for et tocifret milliardbeløb.

Artiklens øverste billede
Yahoo, en af de sidste store internet-pionerer, er mandag købt af Verizon for ca. 33 mia. danske kr.

Trækker man Yahoos investeringer i bl.a. Alibaba fra Yahoos markedsværdi - hvilket man gør, når selskabet skal sælges - ender man et godt stykke under 0.

Alligevel har Verizon mandag bekræftet sit 4,83 mia. dollars køb af internetpionéren, som siden halvfemserne har efterladt et solidt aftryk på internettets brugere.

Telekommunikations-giganten har dermed smidt omkring 33 mia. danske kr. efter søgemaskinen, der over de seneste 15 år er blevet løbet over ende af bl.a. Google og de sociale medier og aldrig genså de gyldne tider omkring årtusindskiftet, da kursen var på sit højeste.

Og Verizon var langt fra eneste selskab, der var fremme med den store pung for at afgive bud på Yahoo.

Hvorfor? Fordi Verizon sidste år købte AOL, skriver bl.a. finansmediet Bloomberg.

Yahoo er rigtig mange ting, herunder internetportal, mailserver og søgemaskine, men det primære redskab, som Verizon er ude efter, er virksomhedens indholdsdel særligt inden for den mobile verden. AOL er derimod stærkest på annonceteknologi.

»Verizon håber på, at kombinationen af Yahoos indhold, AOLs annonceteknologi og Verizons egen indsigt i brugerdata kan gøre virksomhedens annoncedel meget mere værdifuld,« siger investeringsanalytiker Craig Moffett fra analysevirksomheden MoffettNathanson til Bloomberg.

Desuden ligger både Yahoo og AOL i top 10 over flest brugere - Yahoo som nummer tre med 211 mio. brugere bag Facebook og Google, og AOL som nummer seks med 175 mio. brugere under Amazon og Microsoft, beretter finansmediet Quartz.

Til sammen kan selskaberne altså bringe hundrede af millioner brugere til bl.a. Verizons allerede eksisterende og populære platforme som for eksempel TechCrunch og Huffington Post.

»Yahoo og AOL gjorde internettet, e-mails, søgninger og real-time medier populære. Det er poetisk at flette vores kræfter med AOL og Verizon, når vi sammen dykker ned i næste kapitel,« lød det fra Yahoos administrerende direktør, Marissa Mayer, til nyheden om opkøbet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.