Kendis-skomærke er blevet halvt så meget værd på 10 måneder
Den seneste tid på aktiemarkedet har været alt andet end god for det store amerikanske skomærke Skechers.
For nogle år siden reklamerede kendissen Kim Kardashian for det amerikanske skomærke Skechers, og under Super Bowl i 2011 optrådte hun endda i en reklame for Skechers.
Siden voksede skomærket sig større, overgik i 2015 Adidas som USA's næststørste sneakersmærke målt på markedsandele, og Skechers' aktiekurs voksede ifølge CNN med over 1.000 pct. fra 2011 og frem til august sidste år, hvor skomærkets aktiekurs foreløbigt toppede.
De seneste 10 måneder har dog ikke været gode for Skechers, da virksomhedens aktiekurs og dermed virksomhedens markedsværdi er mere end halveret.
Faldet fortsatte mandag, hvor aktien blev 2,5 pct. mindre værd, så Skechers' markedsværdi nu "kun" er 3,24 mia. dollars, svarende til 22 mia. kr.
Går man tilbage til den 17. september 2015 var Skechers' markedsværdi på hele 6,5 mia. dollars.
Artiklen fortsætter efter grafen.
Adskillige kendte har gennem årene reklameret for Skechers, der blev grundlagt i 1992. Britney Spears, Christina Aguilera, Demi Lovato, Meghan Trainor og Sugar Ray Leonard er blot nogle af de personer, der har lagt navn og ansigt til Skechers-reklamer.
Derudover kan naturligvis nævnes Kim Kardashian, hvis reklame for Skechers-skoene Shape-ups faktisk endte med, at Skechers blev nødt til at betale 40 mio. dollars tilbage i erstatning til kunder, som var blevet snydt, fordi skoene ikke holdt, hvad den lovede.
Skechers havde nemlig lovet, at skoen ville hjælpe folk med at tabe vægt og styrke deres muskulatur i maven, benene og numsen. Især sidstnævnte er Kim Kardashians varemærke, hvorfor hun blev valgt som reklamesøjle for Skechers-skoen i sin tid.