Puma får sved på panden over Bolts mulige pensionering
Den tyske sportsgigant Puma har fået sved på panden, fordi det jamaicanske guldæg, Usain Bolt, går med overvejelser om, hvorvidt OL i Rio skal være hans sidste gang i startblokken.
Det skriver Wall Street Journal.
Puma har sponsoreret deres største stjerne Usain Bolt siden sprinteren var blot 15 år i 2001, og satset må siges at have betalt sig. Han har siden da etableret sig som den hurtigste mand nogensinde, hængt seks olympiske guld medaljer om halsen og sigter nu efter tre mere til august i Rio de Janeiro.
Men umiddelbart efter OL kan Usain Bolt stille pigskoene på hylden, og dermed slutter festen for Puma, der skal lægge hjernen i blød, skriver den amerikanske avis.
Marketing er nemlig udfordrende med et pensioneret ansigt ud af til, skriver Wall Street Journal.
Hos Pumas konkurrent Nike har man ganske vist tjent styrtende på et livslangt samarbejde med basketballlegenden Michael Jordan, hvis mærke indbragte den amerikanske sportsgigant næsten 20 mia. kr. sidste år, især på skosalg. Men det kunststykke er ikke let at efterligne.
- Der vil aldrig være en anden Michael Jordan, siger Matt Powell, analytiker hos marketreseacheren NPD, til Wall Street Journal.
Pumas topchef, Bjørn Gulden, pegede på en anden udfordring med Bolt fremfor Jordan.
- Hvem køber sko med pigge? Ingen, siger den norske direktør, som har siddet på posten igennem tre år.
Ritzau Finans