Investor

Overvejer du at investere i tid? Det har ikke været en god ide i 2016

Nogle af verdens største producenter af ure har haft et hårdt år på aktiemarkedet, og det er er der flere grunde til, påpeger analytiker.

Artiklens øverste billede
Daniel Craig havde i den seneste James Bond-film et Omega-ur på sit ene håndled. Men trods den gode reklame er både Omegas ejer og urbranchen generelt i knæ for tiden. Foto: Omega

Det har ikke vist sig som en god investering i 2016 at kaste penge efter det gode gammeldags armbåndsur.

For flere af verdens største urproducenter har det hårdt for tiden.

Schweiziske Swatch Group, der står bag en række brands som bl.a. Omega og Tissot, meldte ifølge Bloomberg for nylig ud, at selskabets overskud i årets første halvdel forventes at være blevet barberet med mere end 50 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Antallet af eksporterede schweiziske armbåndsure faldt da også med over 16 pct. i juni. Det er 12. måned i træk, at eksporten af ure falder i forhold til måneden inden.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Samtidig er Swatch' aktiekurs styrtdykket i 2016 med 27 pct. Alene de seneste tre måneder er det gået stærkt med et fald på 24 pct., og man skal helt tilbage til september 2009 for at finde et tidspunkt, hvor Swatch-aktien har været mindre værd.

Artiklen fortsætter efter grafen.

Den japanske urproducent Citizen har bestemt heller ikke haft et godt år. Virksomhedens aktiekurs er faldet med næsten 37 pct., og i maj præsenterede Citizen et kvartalsunderskud på 44 mio. dollars, langt mere end året forinden.

Amerikanske Movado offentliggjorde for nogle måneder siden også bedrøvende nøgletal, da virksomhedens omsætning var den laveste i tre år.

Dog er Movados aktiekurs ikke faldet lige så markant, som det har været tilfældet for Citizen og Swatch, da det "kun" er blevet til et kursfald på 13 pct. for Movado i 2016.

Luca Solca, der følger markedet for luksusgoder for den franske bank BNP Parisbas, peger på flere årsager til, at markedet for ure har det svært.

»Anti-korruptionskampagen i et land som Kina har gjort skade på luksusdelen af urmarkedet, og samtidig begynder folk også at få øjnene op for smart watches. Kombinationen af de to faktorer gør ondt på de traditionelle urproducenter,« siger han.

Luca Solca har i en analyse beskæftiget sig med tre luksusbrands i form af Swatch, Hugo Boss og Burberry. I sin analyse konstaterer han, at Swatch er den af virksomhederne, der er mest udfordret på det strukturelle plan.

Swatch bør ændre kurs og blive et moderne selskab, der tænker i mere teknologiske baner, mener han.

»Den nuværende kurs Swatch har lagt, kan på sigt føre til, at virksomheden bliver irrelevant,« siger Luca Solca.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.