Investor

Børsnoteret it-succes kaprer kunder: »Det er jeg fandeme stolt over«

NNIT levede i første halvdel af 2016 op til målet om at vokse med 5-8 pct. fra sæson til sæson. Store navne som Pandora og Danske Bank er nu blandt kunderne.

Artiklens øverste billede
For 10 år siden blev NNIT end ikke indbudt til de store it-udbud. Nu vinder selskabet kontrakter foran giganter som IBM og CSC. Foto: Steen Wrem

Det er et år, fem måneder og 10 dage siden, at it-selskabet NNIT blev børsnoteret med et lille brag. Sidenhen er selskabets markedsværdi steget kraftigt, og det nye halvårsregnskab viser hvorfor

NNIT har siden årsskiftet kunnet bogføre en omsætning på 1,32 mia. kr. og et driftsresultat på 126 mio. kr., hvilket svarer til en vækst på henholdsvis 6,2 og 10,6 pct. i forhold til 2015. Alligevel er nettoresultatet på 93 mio. kr. en anelse lavere end sidste sæson, fordi NNIT har tabt penge på moderselskabet Novo Nordisks aktieturbulens.

Den adm. direktør for NNIT, Per Kogut, hæfter sig dog først og fremmest ved, at it-forretningen atter lever op til målsætningen om en organisk vækst i omsætningen på 5-8 pct. Og så har han end ikke medregnet, at NNIT i det sene forår landede kontrakter med både Pandora og Danske Bank til en værdi af et trecifret millionbeløb hver især.

»Dem er jeg fandeme stolt over at have tiltrukket. Hvis vi tager Pandora, skal vi jo supportere tusindvis af butikker rundt om i verden,« forklarer Per Kogut med afsæt i, at NNIT skal stå for vedligeholdelsen og udviklingen af Pandoras it-platform foruden at tilbyde en teknologisk døgnservice til medarbejderne.

At NNIT har vundet så store samarbejdspartnere skyldes ifølge direktøren, at globale giganter som IBM og CSC er ved at tabe terræn herhjemme til fordel for opkomlinge som Tata, KMD, Netcompany og altså NNIT, som for 10 år siden end ikke blev indbudt til at deltage i udbuddene. Samtidig gør den udvidede kundeportefølje det nemmere at vinde endnu flere kontrakter i den størrelsesorden og at tiltrække de dygtigste medarbejdere.

Halvårsregnskabet viser tillige, at storkunden Novo Nordisk - som NNIT udspringer af og siden er blevet udskilt fra - nu for første gang tegner sig for under 50 pct. af it-forretningens omsætning. Med andre ord bliver afhængigheden af moderselskabet mindre fra sæson til sæson, om end langsomt, hvilket passer direktøren fint.

»Det er klart, at blod er tykkere end vand. Så slægtskabet er der stadigvæk,« siger Per Kogut.

Markedsanalytikeren Anders Elbak har umiddelbart svært ved at finde noget alarmerende i halvårsregnskabet.

»Det ser ud til, at NNIT stadig vokser hurtigere end det samlede marked og dermed følger sin plan.«

 

NNIT H1 2016 H1 2015
     
Omsætning (mio. kr.) 1.321 1.244
Driftsresultat 126 114
Nettoresultat 93 94
Overskudsgrad (pct.) 9,6 9,2

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.