Børsnoteret it-succes kaprer kunder: »Det er jeg fandeme stolt over«
NNIT levede i første halvdel af 2016 op til målet om at vokse med 5-8 pct. fra sæson til sæson. Store navne som Pandora og Danske Bank er nu blandt kunderne.
Det er et år, fem måneder og 10 dage siden, at it-selskabet NNIT blev børsnoteret med et lille brag. Sidenhen er selskabets markedsværdi steget kraftigt, og det nye halvårsregnskab viser hvorfor
NNIT har siden årsskiftet kunnet bogføre en omsætning på 1,32 mia. kr. og et driftsresultat på 126 mio. kr., hvilket svarer til en vækst på henholdsvis 6,2 og 10,6 pct. i forhold til 2015. Alligevel er nettoresultatet på 93 mio. kr. en anelse lavere end sidste sæson, fordi NNIT har tabt penge på moderselskabet Novo Nordisks aktieturbulens.
Den adm. direktør for NNIT, Per Kogut, hæfter sig dog først og fremmest ved, at it-forretningen atter lever op til målsætningen om en organisk vækst i omsætningen på 5-8 pct. Og så har han end ikke medregnet, at NNIT i det sene forår landede kontrakter med både Pandora og Danske Bank til en værdi af et trecifret millionbeløb hver især.
»Dem er jeg fandeme stolt over at have tiltrukket. Hvis vi tager Pandora, skal vi jo supportere tusindvis af butikker rundt om i verden,« forklarer Per Kogut med afsæt i, at NNIT skal stå for vedligeholdelsen og udviklingen af Pandoras it-platform foruden at tilbyde en teknologisk døgnservice til medarbejderne.
At NNIT har vundet så store samarbejdspartnere skyldes ifølge direktøren, at globale giganter som IBM og CSC er ved at tabe terræn herhjemme til fordel for opkomlinge som Tata, KMD, Netcompany og altså NNIT, som for 10 år siden end ikke blev indbudt til at deltage i udbuddene. Samtidig gør den udvidede kundeportefølje det nemmere at vinde endnu flere kontrakter i den størrelsesorden og at tiltrække de dygtigste medarbejdere.
Halvårsregnskabet viser tillige, at storkunden Novo Nordisk - som NNIT udspringer af og siden er blevet udskilt fra - nu for første gang tegner sig for under 50 pct. af it-forretningens omsætning. Med andre ord bliver afhængigheden af moderselskabet mindre fra sæson til sæson, om end langsomt, hvilket passer direktøren fint.
»Det er klart, at blod er tykkere end vand. Så slægtskabet er der stadigvæk,« siger Per Kogut.
Markedsanalytikeren Anders Elbak har umiddelbart svært ved at finde noget alarmerende i halvårsregnskabet.
»Det ser ud til, at NNIT stadig vokser hurtigere end det samlede marked og dermed følger sin plan.«
NNIT | H1 2016 | H1 2015 |
Omsætning (mio. kr.) | 1.321 | 1.244 |
Driftsresultat | 126 | 114 |
Nettoresultat | 93 | 94 |
Overskudsgrad (pct.) | 9,6 | 9,2 |