Fitness.dk ignorerer discountkrig: Vil fortsat være en "luksus-kæde"
Flere aktører på markedet for fitnesscentre kører med lave priser. Men det får ikke Fitness.dk til at vakle, forsikrer formanden for fitnesskædens ejer.
Er man indehaver af et Fitness.dk-medlemskab, skal man ikke forvente, at det bliver billigere i den kommende tid.
For trods det faktum, at Fitness.dk fortsat giver underskud, og at nye fitnesskæder som Urban Gym og Repeat tilbyder væsentligt billigere medlemsskaber, får det ikke Fitness.dk til at ændre kurs.
Det fortæller Bo Rygaard, bestyrelsesformand i den børsnoterede koncern Parken Sport & Entertainment, der ejer Fitness.dk.
»Mange er ude med riven efter Fitness.dk, fordi det stadig giver underskud. Men vi har sat gang i en restrukturering af Fitness.dk, hvor vi indsatte en ny ledelse sidste efterår, og det skal nok sætte gang i konceptet, der bare har haft brug for en god ledelse. Vi kan dokumentere, at den nuværende retning er den rigtige, og derfor vil Fitness.dk også fremadrettet have status af high end,« siger han.
Mandag fremlagde Parken Sport & Entertainment halvårsregnskab, og det viste et underskud før skat i Fitness.dk på 9,3 mio. kr., hvilket var en anelse mindre end for et år siden.
Den gode nyhed for Fitness.dk er dog, at der kommer flere medlemmer i kædens træningscentre, og at Fitness.dk tjener flere penge pr. medlem. Det har fået omsætningen til at stige med 6,3 mio. kr. til 226,9 mio. kr.
Bo Rygaard håber, at Fitness.dk giver overskud i løbet af det næste år. Men han har altså ingen intentioner om, at det skal ske ved at sænke prisen på medlemsskaberne.
»Det er rigtigt, at der lige nu er stor fokus på priserne i markedet for fitnesscentre, og at vi ligger i den høje ende. Men vi synes så også, at der er forskel på det, der bliver tilbudt kunderne. I mine øjne er der plads til både billige og dyrere fitnesskæder i markedet, og vi tror på, at vi har fat i et bæredygtigt koncept. Der skal bare investeres mere i det,« siger han og forklarer, at Fitness.dk's nuværende 46 centre gerne skal blive flere inden for en overskuelig fremtid.
Mens Fitness.dk taber mio., har kædens største konkurrent, Fitness World, ingen problemer med at gøre træningslystne danskere til en gylden forretning. Omsætningen i Fitness Worlds 155 centre er på den gode side af én mia. kr., og i fjor lavede kæden et driftsoverskud på over 100 mio. kr.