Dyr satsning sender pensionskæmpe i minus
Det er blevet dyrere at være kunde i AP Pension, der har lidt endnu et markant tab på forsikringssatsning.
Med et minus på 93 mio. kr. og markant stigende omkostninger var første halvår af 2016 hverken specielt blidt for AP Pensions pengekasse eller for kunderne.
Det fremgår af pensionsselskabets halvårsregnskaber, som især er martret af et tab på næsten en kvart mia. kr. på satsningen på at sælge erhvervsskadeforsikringer.
»Forsikringerne sælges ganske enkelt for billigt, og dermed overstiger skaderne de indtægter, som skal bruges til at dække dem. Dette forhold har nået et niveau, som er systematisk og utilfredsstillende,« som det tørt lyder i regnskabet.
Samtidig øges de samlede omkostninger også markant, hvilket dels skyldes stigende lovkrav - og dels en satsning på digitalisering, som AP Pension trods alt venter fremover vil kunne være med til at sænke udgifterne igen. Men sammenlagt har kunderne gennemsnitligt betalt over 200 kr. mere for AP i 2016 i forhold til 2015:
»Omkostningerne pr. forsikret omregnet til helårsbasis udgør for første halvår 1.485 kr. mod 1.231 kr. for første halvår 2015. Årsagerne til stigningerne er henholdsvis stigende regulering og øgede udgifter til digitalisering. Sidstnævnte forventer vi vil betale sig tilbage til kunderne, ikke blot i form af mere effektive processer og dermed lavere omkostninger på sigt, men også via bedre digitale oplevelser for kunderne,« lyder det i regnskabet.
Ifølge en pressemeddelse fra AP Pension drejer satsningen sig blandt andet om en ny App. I samme meddelelse glæder AP-direktør Søren Dal Thomsen sig også over, at et hårdt 2015 for kundernes porteføljer nu er afløst af bedring:
»Efter et mindre vellykket 2015 er jeg især glad for, at vi igen er med i toppen, uanset om vi ser seks måneder eller seks år tilbage,« siger Søren Dal Thomsen om AP Pensions afkast.