Investor

Enorm konkurs kan give kortvarig Mærsk-glæde

Sydkoreanske Hanjin Shipping er gået konkurs. Det udløser tumult, men kan hjælpe A.P. Møller - Mærsk.

Artiklens øverste billede

Den hårdt trænge containershippingindustri fik i denne uge sit største offer til dato.

Sydkoreanske Hanjin Shipping har knækket nakken og sendt markedet ud i kaos, da containere og skibe pludseligt er i limbo.

- Det er den største konkurs i industrien nogensinde. Det er en af de største spillere, der forsvinder, og det skaber en masse tumult, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank Morten Imsgard.

Industrien, hvor Maersk Line er verdens største aktør, har længe lidt under, at der er for mange skibe til for lidt last. Det har sendt priserne voldsomt ned og skabt underskud for de fleste rederier.

Tumulten efter konkursen er da også begyndt. Hanjin Shipping har 100 containerskibe med en samlet kapacitet på 610.000 containere. Dermed er for hundreder af millioner dollar fragt på usikker grund.

Ifølge The Guardian har konkursen på få dage sendt priserne for at få fragt fra Kina til USA til at stige med 50 pct., i takt med at kunder forsøger at sikre sig, at deres varer kan komme ud i verden.

- Vi oplever en signifikant øget interesse fra kunder, som kontakter os i forhold til alternative løsninger for deres gods, oplyser Maersk Line i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Der ud over forventer Maersk Line ikke at bliver særligt berørt af konkursen, da man kun samarbejder med Hanjin på meget få ruter.

Spørgsmålet er, om konkursen kan få de resterende rederier til at samle sig, så priskrigen på markedet, der har sendt priserne ned med omkring 50 procent på fem år, bliver mindre hård.

- Isoleret set er der tale om tre procent af markedet, så det gør jo ikke en enorm forskel. Men forhåbentligt betyder dette her, at det går op for en stribe rederier, at man ikke kan drive sin forretning med underskud i al evighed, siger Mærsk-analytiker ved Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen.

Går det op for dem, så kan det udløse den konsolidering af markedet, det har sukket efter siden finanskrisen.

- Problemet er, at mange rederier er stats-, familie- eller fondsejede. Så de har en trang til at være selvstændige. Så vi har ikke set den konsolidering, der ville være naturlig i dette her marked.

- Men dette her kunne godt være første skridt, til at det begynder at ske. Dette her sender et stærkt signal om, at det er usikkert for alle at sejle i dette her marked, siger Ricky S. Rasmussen.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.