Kaos hos Mærsk-rival har bragt julegaver i fare
Finanstilsynet i Sydkorea løfter nu pengefingeren overfor ejerne af de kriseramte rederi Hanjin Shipping.
De bør tage ansvar for det "kaos", som den anmeldte betalingsstandsning kan betyde op til blandt andet den forestående højsæson for shopping og gavekøb, inden julen banker på døren.
Det skriver Bloomberg News.
Det er formanden for den finansielle kommission, Yim Jong Yong, der siger, at ejerne skal tage ansvar. Hanjin Groups bestyrelsesformand, Cho Yang Ho, og rederiets største aktionær, Korean Air Lines, bør tager skridt til at mindske driftsforstyrrelserne, siger Yim ifølge Bloomberg News.
Hanjin, der er verdens syvende største containerrederi med en markedsandel på 2,9 pct., har strandede skibe rundt omkring, efter at rederiet smed håndklædet i ringen i sidste uge. Og de strandede skibe er lig strandede varer som eksempelvis LG Electronics fjernsyn og andre forbrugsvarer.
Handlen med Hanjin Shippings aktier blev genoptaget mandag, og mandag morgen dansk tid ligger til et fald på 4,5 pct.
- Investorerne håber på det bedste - men det kan være på falske forhåbninger. De tror, at regeringens indsats for at afhjælpe problemerne med leverancerne kan betyde, at myndighederne også støtter Hanjin Shipping. De synes ikke at kunne se, at den konklusion ikke holder, siger Park Moo Hyun, analytiker hos Hana Financial Investment, til Bloomberg News.
Da det kom frem, at der var så store problemer hos det sydkoreanske containerrederi, faldt aktierne med 24 pct. 30. august, inden handlen blev standset på børsen i Seoul. Og 1. september kom ansøgningen om betalingsstandsning så fra rederiet.
Hanjins problemer viser, at containerrederiernes kvaler ikke er ovre - selv så lang tid efter finanskrisens rasen i 2008. De mange vanskeligheder for branchen har fået flere rederier til at forsøge at fusionere med rivalerne - og samtidig skære drastisk i omkostningerne. Alligevel har fragtraterne fra Asien til USA og Europa ikke fået den fremgang, som kan være med til at give rederierne indtjening.
Søndag morgen var 68 skibe med Hanjins logo på strandede på havet eller i havne i 23 lande. Det sydkoreanske rederi ejer 59 af de 132 skibe, der er i flåden.
Et andet sydkoreansk rederi, Hyundai Merchant Marine, rygtes nu som mulig køber af vraggodset fra Hanjin. Og sker det, så kan det sætte skub i 2M alliancen, der er ledet af A.P. Møller-Mærsk, skriver Bloomberg.
For mens Hanjin er med i en af de mindre alliancer, kaldet The Alliance, så underskrev Hyundai i juli en hensigtserklæring om at tilslutte sig den største alliance, 2M , med branchens to største rederier Maersk Line og MSC.
/ritzau/FINANS