Investor

Norwegian er hastigt i gang med at gøre SAS til lillebror

Lavprisflyselskaber Norwegian kunne i august endnu en gang notere sig en solid fremgang.

Artiklens øverste billede
Foto: Johan Nilsson/AP

Flyselskabet Norwegian fortsatte sin markante vækst i august, hvor selskabet fløj flere passagerer og fløj dem længere.

Dermed vokser Norwegian stadig mere end SAS, den hæderkronede tidligere konge af Norden.

Norwegian fløj 2,9 mio. passagerer i august, 12 pct. flere end i samme periode sidste år. Samtidig var den gennemsnitlige, fløjne distance steget.

- Norwegian har ikke bare øget sin kapacitet markant, de kan også blive ved med det. De får rigtigt mange nye fly leveret ikke mindst næste år.

- Det kan de, fordi de har en meget velfungerende forretningsmodel. Og så gør de det, at de opbygger nye markeder, fordi de tilbyder billige billetter på ruter, der ikke har haft dem før, siger SAS-analytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.

Den solide vækst er ikke noget nyt, men har præget Norwegian i en årrække. Samtidig er SAS kun vokset moderat, og dermed er Norwegian snart lige så store som det statsejede, panskandinaviske flyselskab.

I juli, som er den seneste måned, SAS er kommet med tal for, fløj Norwegian 2,9 mio. passagerer, mens SAS fløj 2,5 mio. passagerer.

I 2011 lød de tal på 1,6 mio. for Norwegian og 2,1 mio. for SAS.

Det snyder dog, da Norwegian er meget større på sommerflyvninger.

Men lægger man de sidste 12 måneders tal sammen, er Norwegian dog inden for rækkevidde.

For juli var tallet for Norwegian 27,6 mio. passager i året op til, mens tallet for SAS var 28,5 mio.

Det gab kommer Norwegian snart til at lukke, for SAS kan ikke vokse som det norske lavprisselskab.

- SAS er indskrænket til at flyve til og fra Norden, fordi selskabet er med i den store Star Alliance. Derfor er der krav til, hvor man må flyve.

- Og så har SAS haft en forretning, der ikke har gjort det rentabelt at udvide. Mange af de europæiske flyvninger er slet ikke rentable til skandinaviske lønninger, siger Jacob Pedersen.

Han venter, at meget af Norwegians kommende vækst ikke vil gøre lige så ondt på SAS, som det har gjort, fordi Norwegian går ind i markeder, SAS ikke er på.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.