Mærsk går på rov i gigantisk konkursbo
Det danske containershippingselskab A.P. Møller - Mærsk åbner ny rute over Stillehavet.
Kollapset i verdens syvende største containershippingselskab, Hanjin Shipping, giver kundestrømme til verdens største containerselskab, danske A.P. Møller - Mærsk. Det skriver Financial Times, der har interviewet selskabets strategidirektør Jakob Strausholm.
Her fortæller den danske direktør, hvordan Mærsk har samlet Hanjins kunder op ved at åbne nye ruter over Stillehavet for at imødekomme den pludseligt opståede efterspørgsel.
»Lige nu oplever vi et stort kundebehov, som vi forsøger at imødekomme. Mange kunder søger løsninger hos os,« siger Jakob Strausholm til det internationale erhvervsmedie.
En unavngiven talsmand fra Mærsk supplerede ved bl.a. at sige:
»Kunderne vil have et selskab, som er finansielt stærkt, og derfor kommer de til os.«
Sydkoreanske Hanjin Shipping blev det hidtil største offer i den krise, som har ramt hele containershippingindustrien. Da selskabet gik konkurs tidligere på måneden, blev det den største af sin slags nogensinde, og det sendte straks chokbølger gennem branchen.
Hanjin Shipping havde 100 containerskibe med en samlet kapacitet på 610.000 containere, og med dem ude af spillet, er der gjort plads til, at Mærsk og andre kan komme til. Men branchen er fortsat presset af for mange skibe og for lidt last, hvilket har resulteret i dalende priser.
Men i interviewet med Financial Times forsøger Jakob Strausholm at nedtone konsekvenserne af konkurrentens kollaps. Sådan noget sker i en presset branche, argumenterer han.
»Så dramatisk bør vi ikke se det. Det er korrekt, at det er en meget konkurrencepræget branche, og det er korrekt, at priserne er lavere end nogensinde før. Men når selskaber ikke kan generere cash flow, bliver det svært at fortsætte,« siger han.