Investor

Spotify-ejer sætter gang i opkøbsrygter: Facebook er en sandsynlig køber

Spotifys medejer GP Bullhound mener, at Spotify i 2020 vil være mindst 130 mia. kr. værd.

Artiklens øverste billede
Spotify og Facebook er et oplagt match, mener Spotify-medejer GP Bullhound.

Der er ikke sparet på forventningerne fra investeringsvirksomhedens GP Bullhound til musiktjenesten Spotify, som GP Bullhound ejer en del af gennem en af sine fonde. GP Bullhound har netop opdateret sine forventninger til Spotify i en ny analyse.

Den svenske musiktjenestes medejer forventer nu, at Spotify i 2020 vil være et sted mellem 130 og 345 mia. kr. værd. Ved en værdi på 130 mia. kr. forudsætter GP Bullhound, at Spotify i 2020 har mere end 100 mio. betalende brugere. Musiktjenesten har netop rundet 40 mio. betalende brugere. Det skriver svenske Breakit.

Der har længe været tale om, at Spotify skal børsnoteres, og det forventer BP Bullhound da også stadig.

»Børsnoteringen er vores hovedscenarie. En af grundene til det er, at virksomheden i dag er så stor, at kun få har mulighed for at købe den herunder Google og Facebook,« siger Joakim Dal, der er medforfatter til analysen fra GP Bullhound, til Breakit.

Men i analysen kommer BP Bullhound også med et andet og mere opsigtsvækkende bud på, hvad der skal ske med Spotify.

»Historisk har Spotify været dårlig til at opbygge et socialt netværk om sin tjeneste. På den måde vil en handel med Facebook være positiv. Det ville også gøre Spotify stærkere i forhold til Apple, der i dag ikke har et socialt netværk tilknyttet dets tjeneste,« siger Joakim Dal.

Han understreger samtidig, at Daniel Ek, der er adm. direktør og grundlægger af Spotify, og Mark Zuckerberg, adm. direktør og medstifter af Facebook, kender hinanden godt.

»Et salg til Facebook er ikke usandsynligt. Hvis Facebook skulle vælge at gå ind på et nyt marked, er musik meget sandsynligt,« siger Joakim dal.

Men selvom Spotify netop har kunnet fejre, at tjenesten har rundet 40 mio. betalende bruger, tjener Spotify stadig ikke penge. Da virksomheden fremlagde årsregnskab i maj, var det med røde tal på bundlinjen. Underskuddet lød på 1,28 mia. kr. for 2015.

Underskuddet skyldes, at Spotify investerer massivt i at vokse. Spotify har bl.a. investeret i musikrettigheder og forsøgt at udvide sin kundegruppe ved at investere i videoindhold og lancere et samarbejde med kaffekæden Starbucks.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.