Investor

"Dr. Doom" ser hårde tider forude for Mærsk

Shippingbranchen er i krise, og derfor skal man ikke forvente, at Mærsk får det nemt i den kommende tid, mener én af verdensøkonomiens største pessimister.

Artiklens øverste billede
Shippingbranchen er lige nu presset, og det vil den fortsætte med at være, mener kendt schweizisk investor.

Den seneste tid har været hård for A.P. Møller - Mærsk. Det blev illustreret ved, at selskabet i august præsenterede et halvårsregnskab, hvor resultatet før skat og omsætningen var faldet med henholdsvis 73 og 17 pct. i forhold til året før.

Torsdag i sidste uge tog Mærsk så konsekvensen af flere år med lav vækst og små afkast. Det blev offentliggjort, at selskabet skal splittes op, hvilket indebærer, at olieforretningen skilles ud af A.P. Møller - Mærsk inden for de næste 24 måneder.

Den nye strategiplan ændrer dog ikke på, at shippingbranchen er meget presset i disse år. Finans Investor har derfor spurgt den kendte schweiziske investeringsekspert Marc Faber, der står bag nyhedsbrevet "The Gloom, Boom & Doom Report", om hans syn på Mærsk.

»Mærsk er et solidt selskab. Men shippingbranchen er i en depression lige nu, og det rammer naturligvis alle i branchen. Mærsk skal nok overleve, men man skal ikke forvente, at Mærsk kommer til at gøre det godt i nogen tid. Lige nu er der en masse geopolitiske begivenheder, som ikke er favorable for den globale handel, hvilket jo rammer shippingbranchen og dermed en virksomhed som Mærsk,« siger manden, der går under kælenavnet "Dr. Doom".

Marc Faber har de seneste 30 år ramt rigtigt med flere dystre forudsigelser om de finansielle markeder. Foto: Marc Faber Limited

Marc Faber tror desuden, at det kommende præsidentvalg i USA kan få stor betydning for en virksomhed som Mærsk.

»Hvis Donald Trump bliver præsident, tyder det ikke på, at det vil være gavnligt for den globale handel,« siger den schweiziske investor, der gennem de seneste 30 år har ramt rigtigt i nogle grumme forudsigelser om de finansielle markeder og bare generelt har et ofte pessimistisk syn på verdensøkonomien.

Michael Friis Jørgensen, chefaktieanalytiker i Alm. Brand, er delvist enig i Marc Fabers betragtninger om Mærsk.

»Shippingbranchen er rigtig presset, og der er langt til balance mellem udbud og efterspørgsel. Men det er ikke den geopolitiske situation, der skal have skylden,« skriver han i en mail til Investor.

Han mener i stedet, at krisen i shippingbranchen skal tilskrives en svag lagercyklus.

»Lagercyklussen er forklaringen på, at vi nu er kommet derhen, hvor fragtraterne er så lave, at der sker konkurser,« skriver Michael Friis Jørgensen.

For nylig gik verdens syvendestørste containershipping-selskab, sydkoreanske Hanjin Shipping, konkurs. Det fik i samme ombæring kreditvurderingsinstituttet, Fitch Ratings, til at melde ud i et notat, at flere konkurser kan være på vej blandt rederier.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.