Investor

Hvis Mærsk havde købt Vestas i 2012, så havde...

...situationen nok været en helt anden på nuværende tidspunkt for A.P. Møller - Mærsk, der er presset på sin kerneforretning, påpeger investeringsdirektør.

Artiklens øverste billede
Maersk Line bliver et af de forretningsområder, A.P. Møller - Mærsk i fremtiden kommer til at satse mere på.

A.P. Møller - Mærsk er mere presset end længe.

Som det kunne ses ved selskabets seneste kvartalsregnskab, bløder kerneforretningen, og samtidig arbejder Mærsk på at komme af med sine olieaktiviteter.

Men havde situationen i Mærsk nu været anderledes, hvis konglomeratet i 2012 havde set en købsmulighed i Vestas, der på det tidspunkt var i kæmpe krise med svigtende indtjening og stor gæld?

Det tankeeksperiment har Teis Knuthsen, investeringsdirektør i Saxo Privatbank, leget med, og han er ikke i tvivl; et opkøb af Vestas i 2012 ville have haft kæmpe betydning for Mærsk.

»Hvis ens kerneforretning kommer under pres, skal man som ledelse tænke over, om virksomheden skal finde andre forretningsområder. Mærsk kunne have fået Vestas til en billig pris i 2012, da Vestas var på bunden. Det kunne have gjort Mærsk til en global spiller inden for havvind, for Vestas har jo vist sig at være en meget god forretning siden 2012,« siger Teis Knuthsen.

Ved udgangen af 2012 havde Vestas en markedsværdi på 6,4 mia. kr., svarende til omkring 3,5 pct. af Mærsks markedsværdi, der dengang var på 182 mia. kr.

Siden er Vestas' aktiekurs fløjet op, og markedsværdien af den danske vindmøllegigant nåede ved udgangen af seneste kvartal op på 121,1 mia. kr., svarende til 60 pct. af Mærsks markedsværdi på daværende tidspunkt.

Den 15. november 2012 var Vestas-aktien helt nede i kurs 24,07. Tirsdag endte kursen i 434, altså et kurshop på 1.700 pct. på lidt over fire år.

»Man ved ikke, om det kunne lade sig gøre for Mærsk at købe Vestas i 2012. Men det kan nok ikke lade sig gøre længere, fordi Vestas er steget så meget i værdi. Min pointe er ikke at sige, at Mærsk burde have købt Vestas for fire år siden, men mere at virksomheder skal tænke alternativt, når deres kerneforretning kommer under pres,« siger Teis Knuthsen.

For god ordens skyld skal det nævnes, at der i offentligheden aldrig har været snak om, at Mærsk har villet købe Vestas. Tankeeksperimentet er udelukkende Teis Knuthsens.

For nyligt meldte Maersk Line i øvrigt ud, at den havde købt et af verdens største containerrederier i form af Hamburg Süd.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.