Analytiker: Fire ting kan løfte Mærsk-aktien
Mærsks kæmpe salg til franske Total genvinder noget af det tabte fra sidste uges regnskab.
Der er kommet gode nyheder fra Mærsk i den sidste uge i en grad, så Nykredit løfter sin anbefaling af rederiaktien.
Anbefalingen øges til "køb" fra "hold", og kursmålet hæves til 15.000 kr., hvilket er godt 15 pct. over den nuværende kurs på Mærsk B-aktien.
Samlet set opridser analytiker Ricky S. Rasmussen fra Nykredit fire årsager til den nye købsanbefaling.
De første tre stammer fra mandagens nyhed om salget af Maersk Oil, koncernens olie- og gasdivision, for 47 mia. kr. til franske Total.
- Prisen er bedre end ventet, cirka 1,2 mia. dollar (knap 8 mia. kr., red.) mere, end jeg havde regnet med på gældsfri basis, så det lægger omkring 400 kr. per aktie oven i kursmålet, siger Ricky S. Rasmussen til Ritzau Finans.
- Det andet er, at timingen er supergod. Maersk Oil har mistet indtægterne fra al Shaheen-feltet i Qatar og står over for store investeringer i Culzean og Johan Sverdrup (store felter i Nordsøen, red.), så der er formentlig negative pengestrømme i den kommende periode. Når man så ovenikøbet får en god pris, så virker timingen optimal, og det er gået hurtigere end forventet, siger analytikeren.
Efter salget kommer emnet om den såkaldte konglomeratrabat i A.P. Møller-Mærsks aktier, som i teorien handles til mindre, end de enkelte dele er værd, på banen igen, og der skal den tredje af Nykredits årsager findes.
- Jeg kører kun med 5 pct., men i markedet er det normalt at være nærmere 10 pct. Så kan man diskutere, om markedet allerede har fjernet rabatten nu, men analytikerne har i hvert fald ikke, og det har også en væsentlig indflydelse på værdiansættelsen, siger Ricky S. Rasmussen.
Endelig har Nykredits Mærsk-analytiker fundet gode tegn i sidste uges halvårsregnskab fra Mærsk-gruppen, hvor der især var lovende takter i hovedaktiviteterne i containerrederiet Maersk Line.
- Regnskabet havde nogle nedskrivninger i APM Terminals og Maersk Tankers, men dem kan vi godt se bort fra, for det ligner et tilfælde af rettidig omhu.
- Maersk Line var bedre end ventet, og når vi ser meldinger i markedet om volumenvækst i containerfragt på 5 til 10 pct., kombineret med at vi ikke har set større skibe bestilt de seneste seks kvartaler, så er der en fundamental forbedring i markedet, som gør, at jeg har hævet mine estimater, forklarer Ricky S. Rasmussen.
Risikoen for en ny drabelig fragtratekrig er ikke helt væk, erkender analytikeren, men han ser mindre grund til at frygte det for tiden, da branchen lader til at have indarbejdet en mindre aggressiv tilgang til at bestille nye, store skibe.
Maersk Oil-salget fik mandag Mærsk B-aktierne til at stige 2,9 pct. og genvinde noget af det tabte fra sidste uges regnskab, der kostede 4,4 pct. på kursen over to dage. Tirsdag falder aktien 0,2 pct. til 13.150 kr. ved 10.15-tiden.
/ritzau/FINANS