Karriere

Den gyldne håndfuld: Her er topcheferne med landets stærkeste brands

Infomedias kåring af årets CEO Superbrand viser, at synlighed vægter højere end den globale dagsorden.

Artiklens øverste billede
De fem topchefer i Danmark med det bedste brand. Fra venstre: Anders Holch Povlsen, Bestseller, Henrik Poulsen, Ørsted, Anders Dam, Jyske Bank, Søren Skou, Mærsk, Jens Bjørn Andersen, DSV. Collage: Anders Thykier

Han er kendt for at agere talerør for en hel sektor. Nu kan den ordførende direktør i Jyske Bank, Anders Dam, kalde sig indehaver af landets stærkeste chefnavn.

Det viser en årlig analyse fra medieovervågningsfirmaet Infomedia baseret på omtale i medierne og en rundspørge til et panel af professionelle kommunikationsfolk og erhvervsjournalister.

»I et år, hvor de danske banker med uheldige sager på skift har været en tur gennem mediemaskineriet, har Jyske Bank og i særdeleshed Anders Dam formået at opbygge et kompetent og stærkt brand,« siger kommerciel direktør i Infomedia, Kasper Hülsen.

Anders Dam bliver skarpt forfulgt af Henrik Poulsen, topchef i energimastodonten Ørsted.

Trods en navnestrid med H.C. Ørsteds arvinger har året for ham helt overvejende budt på positiv omtale af både økonomiske resultater og en grønnere profil.

På en tredjeplads ligger Søren Skou, der er adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk. Overraskende, bemærker man i Infomedia, fordi Mærsk-chefen har haft et år præget af en del negativ omtale.

Til gengæld er han den CEO, der bliver omtalt suverænt mest, viser analysen.

Det betyder noget for, hvor højt han rangerer, og det er symptomatisk for dette års analyse, mener kommunikationsekspert Jesper Højberg Christensen.

På en fjerde- og femteplads findes Jens Bjørn Andersen fra DSV og Anders Holch Povlsen, Bestseller United.

»Vi lever i en verden af store udfordringer for erhvervslivet. Vi har haft hvidvask, skattesager, brexit, tvivl om sammenhæng i verdensmarkederne og klimaudfordringer. Men det er ikke det, vi kender de her CEO’s fra,« siger Jesper Højbjerg Christensen.

Årets vinder står ikke selv tilbage med en opskrift på et stærkt brand:

»Jeg tænker ikke så meget over, hvordan jeg er, men forsøger bare at være mig selv,« siger Anders Dam.

Om han tænker over det eller ej, så er et stærkt brand vigtigt, mener Kasper Hülsen fra Infomedia.

»En topchef kan løfte og styrke en hel virksomheds brand, og bærer en del af ansvaret for en virksomheds ry,« mener han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.