Karriere
0

Dansk børselite sætter turbo på interne talentfabrikker

Store danske virksomheder dyrker i stigende grad graduateprogrammer som et middel til at hente ombejlede kandidater.

TDC har skruet op for sit graduateprogram over de seneste tre år og oplever stor efterspørgsel. Her fremlægger graduate Ida Marie Wonsild (tv.) et projekt for sine kolleger. Foto: Nicolai Lorenzen

I en intens jagt på talent opruster danske virksomheder deres graduate-programmer.

Det viser en gennemgang foretaget af Finans og Graduateland, der formidler stillinger mellem danske virksomheder og kandidater fra 25 europæiske universiteter.

Antallet af graduate-stillinger er vokset eksplosivt med hele 157 pct. fra 2017 til 2018, og ser man på de første måneder af 2019 fortsætter den stigende tendens. Fra januar til og med april er der oprettet 109 graduate-stillinger. I samme periode sidste år var antallet 98.

»Den evindelige kamp om talentfulde kandidater starter tidligere og tidligere. Graduate-programmer er en måde at komme i dialog med profiler, mens de stadig er på universitetet,« siger Patrick Lund, adm. direktør i Graduateland.

Graduates
  • Graduate-programmer indeholder tidsbegrænsede stillinger på typisk et til to år og er målrettet nye kandidater fra universiteterne.
  • Kandidaterne bliver ansat, mens de stadig er på studiet typisk efter et større udskilningsløb.
  • Det er typisk større virksomheder, der opretter graduate-stillinger.
  • De søger typisk på danske og udenlandske kandidater.
  • Af de 24 selskaber i det danske C25-indeks har 17 et eller flere graduate-program(mer).
  • Af dem svarer 10, at de fra 2018 til 2019 har oplevet stigende eller stærkt stigende ansøgerantal.
  • To har oprettet graduate-programmet for første gang i år på baggrund af efterspørgsel fra kandidater.

Finans har kigget nærmere på de største børsnoterede virksomheder i eliteindekset C25, og også her fremgår tendensen.

17 af 24 virksomheder har et graduate-program. Af dem svarer hovedparten, at de oplever stigende interesse, og to – Jyske Bank og Ambu – har oprettet et graduate-program i år netop på grund af øget efterspørgsel.

»Vi har fået kontakt med nogle andre og bedre kandidater på denne måde,« siger Søren Bay Mark, der er afdelingsdirektør i Jyske Bank, der til 16 stillinger fik 379 ansøgninger.

Programmerne er generelt populære.

I 2017 blev der sendt 10.173 ansøgninger til graduate-stillinger, viser tal fra Graduateland. I 2018 var det vokset til 13.845.

På en årlig såkaldt graduate night på CBS deltog omkring 1.000 studerende, fortæller Louise Seest, direktør for CBS Business.

»Vi oplever, at det er vigtigt for de studerende, der skal vælge et graduate-program, at de får lov at prøve en masse. Og hvis der er udlandsophold med, trækker det typisk også op,« siger hun.

I en virksomhed som TDC koster graduate-programmet årligt »et væsentligt tocifret millionbeløb«, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC.

»Vi har ikke råd til at lade være. De graduates, der kommer ind i TDC, har kritiske kompetencer, som vi virkelig har brug for, for at blive succesfulde også i fremtiden,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også