Danske unge kræver grønne arbejdspladser
Årlig undersøgelse viser, at markant flere 25-35-årige fravælger både varer og arbejdspladser, hvis virksomheden bag ikke lever op til sociale og miljømæssige forventninger.
Deloitte kalder selv resultatet for »et vink med en vognstang« til landets erhvervsledere.
Konsulenthusets årlige og omfattende undersøgelse af den såkaldte millennial-generation viser, at markant flere 25-35-årige uden tøven vil fravælge både varer og arbejdspladser, hvis virksomheden bag ikke lever op til de unges forventninger inden for sociale og miljømæssige forhold.
Undersøgelsen, der globalt afdækker 16.400 unges holdninger til virksomheder, politiske ledere, samfundsansvar og arbejdsliv, viser, at der især blandt danske unge er langt større fokus på klima og miljø, end der har været tidligere år.
»De unge har en udtalt bekymring for udviklingen i klimaet. Problematikken står højt i deres bevidsthed, og derfor er det afgørende for erhvervslivet at forholde sig til de unges bekymringer, hvis de vil tiltrække og fastholde dem som kunder og talenter,« siger Camilla Kruse, talentleder i Deloitte.
I undersøgelsen skal de unge svare på, hvad deres fem vigtigste ambitioner er. Og i den danske del, som har over 300 respondenter, fremhæver 49 pct. at det er at gøre en forskel i samfundet tæt efterfulgt af at få børn. På en femteplads kommer en høj løn.
Ifølge undersøgelsen har knap halvdelen af de unge styrket deres relation til virksomheder, som ifølge de unge har produkter eller ydelser med en positiv påvirkning på samfundet eller miljøet.
Og næsten hver tredje har enten afsluttet eller mindsket relationen til virksomheder, som de mener har en negativ påvirkning.
»De unges protest kan betyde knald eller fald for virksomheder, der undlader at tage de unges bekymringer alvorligt. Og da millennial-generationen udgør over halvdelen af verdens befolkning og arbejdsstyrke, har virksomhederne al mulig grund til at lytte til dem,« siger Camilla Kruse.
Ifølge hende afslører undersøgelsen skarpe modsætninger mellem de unge og virksomhederne.
Hver fjerde mener fx, at virksomhederne skal bidrage til at forbedre og beskytte miljøet, men kun hver 10. mener, at virksomhederne lever op til det.
Og tre ud af fire unge mener, at virksomhederne fokuserer mere på at skabe profit end på at tage hensyn til samfundet.