Karriere
BREAKING

Sexisme-debatten ruller ind over landets børsnoterede eliteselskaber

Debatten om sexisme har givet grund til selvransagelse flere steder i landets største, børsnoterede virksomheder. En rundspørge viser, at sexchikane har fundet sted i i størstedelen af virksomhederne over de sidste fem år.

Debatten om sexisme florerer i landets største virksomheder og har bredt sig fra mediebranchen til nu også at gælde både den politiske verden og det øvrige erhvervsliv. Her er det Danske Banks hr-direktør, Karsten Breum. Foto: Stine Bidstrup.

Mindst 13 af Danmarks 24 største børsnoterede virksomheder har haft sager om sexisme eller sexchikane de seneste fem år.

Det viser en rundspørge blandt virksomhederne i det danske eliteindeks, som Finans har foretaget oven på den verserende debat om sexisme og sexchikane på arbejdspladsen.

Flere ønsker ikke at udlevere specifikke data, og de steder, hvor der har været sager er det langtfra alle selskaber, der ønsker at oplyse, hvilke konsekvenser de har haft.

Stort set alle virksomheder svarer til gengæld, at de har skærpet opmærksomheden på emnet i kølvandet på den debat, der blev rejst af tv-vært Sofie Linde og i første omgang har skabt store rystelser i mediebranchen og den politiske verden.

Debatten om sexisme
  • TV-vært Sofie Linde dedikerede sin tale til årets Zulu Comedy Galla til at fortælle om sine oplevelser af sexisme i mediebranchen.
  • Siden har næsten 1600 kvinder underskrevet en støtteerklæring til hende og tilkendegivet deres opfattelse af, at sexisme findes i mediebranchen.
  • Det har skubbet på en debat, der også har bredt sig til den politiske verden ligesom ligestillingsminister Mogens Jensen har indkaldt en række kvinder for at drøfte, hvordan sexisme kan bekæmpes.
  • I erhvervslivet har flere virksomheder valgt offentligt og/eller internt at bruge den nuværende debat til at give udtryk for nultolerance over for chikane og krænkelser på arbejdspladsen, ligesom fagorganisationer og forbund har givet deres besyv.
  • Den nuværende debat er blevet rejst efter den globale bevægelse #metoo tilbage i 2017 med afsæt i den amerikanske underholdningsindustri satte fokus på primært kvinders oplevelser af mandlige chefer, der havde ydmyget eller krænket dem seksuelt.

»Den offentlige debat har helt sikkert medført et endnu større fokus i virksomheden på klart at guide ledere og ansatte omkring passende opførsel og gensidig respekt for hinanden,« siger Michael Zarin, der er kommunikationschef i Rockwool.

Otte af de adspurgte virksomheder har iværksat nye initiativer på baggrund af den debat, der florerer lige nu.

I flere virksomheder betyder det blandt andet, at topchefen har udsendt e-mails til alle medarbejdere for at adressere emnet. Det gælder i Pandora, A.P. Møller-Mærsk, Tryg og ingrediensvirksomheden Chr. Hansen.

»Det er klart, at den verserende debat har forstærket vores fokus på at komme sexisme til livs,« forklarer Camilla Lercke, der er kommunikationschef i Chr. Hansen.

Servicevirksomheden ISS, der er landets største virksomhed målt på antallet af medarbejdere, har iværksat webinarer for alle ledere, hvor emnet skal diskuteres.

»Det er fuldstændig afgørende, da vi er en virksomhed, der lever af at skabe gode arbejdsmiljøer, som vores kunder og vi selv trives i,« siger HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen.

Jeg tror desværre ikke, der findes nogen arbejdspladser, der kan sige sig fri for, at den slags har foregået.

Tanja Frederiksen, kommunikationschef, Tryg

Samtlige af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de allerede har en politik på området. De fleste formulerer det som en »nul-tolerance«, ligesom samtlige virksomheder har en whistleblower-ordning, hvor man anonymt kan henvende sig som medarbejder, hvis man oplever noget, som er over grænsen.

»Medarbejderne kan indberette en sag uden om deres chef eller personale-afdelingen, hvis de ønsker det. Inden for de seneste fem år har vi haft tre sager om sexchikane. Sagerne har alle haft ansættelsesmæssige konsekvenser for de personer, der blev anklaget for chikanen,« forklarer Henriette Fenger Ellekrog, hr-direktør i Ørsted.

Selvom virksomhederne har øget fokus nu og i det hele taget er optagede af emnet, er der også flere, der erkender, at der findes et mørketal.

»Jeg tror desværre ikke, at der findes nogen arbejdspladser, der kan sige sig fri for, at den slags er foregået. Særligt ikke, når man som vores virksomhed har eksisteret i omkring 300 år og tæller 4.500 ansatte,« siger Tanja Frederiksen, der er kommunikationschef i Tryg.

Det siger de i C25-selskaberne
  • Der er 24 selskaber i C25-indekset. 21 har svaret på Finans’ henvendelser.
  • 8 svarer, at de har iværksat et eller flere konkrete initiativer efter debatten om sexisme med afsæt i mediebranchen er blomstret op.
  • Samtlige svarer, at de har politikker inden for området og hovedparten har også whistleblowerordninger, hvor man kan henvende sig anonymt, hvis man oplever sexisme på arbejdspladsen.
  • 13 svarer, at de har haft sager om sexchikane inden for de sidste fem år.
  • 3 virksomheder ønsker ikke at oplyse, hvorvidt de har haft sager.
  • Og 5 virksomheder oplyser, at de ikke har haft nogen sager om chikane.
  • I de 13 virksomheder, hvor der har været sager om sexchikane har det ført til fyringer i de fem - men 8 vil ikke oplyse konsekvenserne af de sager, der har været.

Samtidig kan der være en gråzone af ikke-rapporteret uacceptabel adfærd, supplerer Karsten Breum, HR-direktør i Danske Bank.

»Derfor bliver vi ved med at opfordre til åbenhed og tage skarp afstand fra chikane - også i form af hverdagssexisme,« siger han.

Flere fagforeninger og forbund har da også tidligere forklaret til Jyllands-Posten, at de oplever et stigende antal henvendelser om sexchikane.

I Finansforbundet har 14 pct. af de kvindelige og 4 pct. af de mandlige ansatte oplevet uønsket seksuel opmærksomhed i løbet af deres karriere.

Hos erhvervsorganisationen DI, der er talerør for en stor del af landets største virksomheder, påpeger man, at den nuværende debat er en god lejlighed for virksomhedsledelserne til at tage sexisme og sexchikane op, uden at der nødvendigvis er en konkret sag i virksomheden.

»Det er en god ide at tale om det i ”fredstid”. Det giver større overskud og en mere åben snak, når det ikke er en mere eller mindre betændt sag, der sætter gang i samtalen,« siger Jan Lorentzen, der er seniorchefkonsulent i DI.

BRANCHENYT
Læs også