Karriere

De fem værste ting du kan gøre til en jobsamtale

Selvtillid, selvtillid og endnu mere selvtillid. Det er det vigtigste, når du skal til samtale om et nyt job.

Tro på dig selv og dine evner. Du har en uddannelse og er ikke til eksamen i 8. klasse. Foto: Colourbox

De fleste, der skal til en jobsamtale, er nervøse for, om de gør det godt nok. Om de kommer til at "gå i sort" eller svarer helt tåbeligt på selv de mest simple spørgsmål.

Men det er de færreste jobansøgere, der mestrer alle aspekter af et kommende job. Det skriver Forbes.com.

Så lad være med at føle panik, bare fordi du ikke lige kender et bestemt it-system eller forretningsgangene i et kommende job. Hvis du gjorde, ville arbejdsgiveren nok sige, at du er overkvalificeret.

»Den største fejl, du kan begå ved en jobsamtale har ikke ret meget at gøre med din manglende erfaring eller evnen til at klare spørgsmålene helt ubesværet. Det er langt vigtigere, at du har den rette indstilling,« siger direktør Liz Ryan fra Human Workplace til Forbes.com

Her er de fem værste ting du kan gøre til en jobsamtale:

  1. Hvis du nærmest går i ét med stolen og besvarer spørgsmål som en skoleelev til en eksamen. Én der bare venter på det næste spørgsmål. Husk, at du har en uddannelse. Hvis du har muligheden, så vend dine svar til et nyt spørgsmål. »Sagde du it-systemet File Master? Det har jeg brugt tidligere, og er det ikke lidt lige som File Manager, som jeg senest har brugt?«
  2. Stil aldrig dette spørgsmål: »Tror du, at jeg er kvalificeret til jobbet?« eller »Hvordan er min chancer for at få det?« Det er lige meget, hvad intervieweren tror. Ansøgere med selvtillid stiller heller ikke spørgsmål som: »Kan du li' mig?« eller »Gjorde jeg det godt nok?«
  3. Sig aldrig til dette til den, der interviewer dig: »Jeg vil virkelig, virkelig gerne have det job« og »Jeg har brug for jobbet.«
  4. Hvis du ingen erfaring har med et bestemt værktøj, så drej dit svar i denne retning: »Jeg har endnu ikke brugt det værktøj, du nævner, men jeg er hurtig til at lære.« Der er ingen grund til at krybe langs panelerne.
  5. Lad være med at bruge hele din energi på at behage intervieweren. I stedet skal du tale ud fra dine egne styrker. Hvis du ikke sætter gang i interviewerens hjerneceller, så glemmer vedkommende dig - og ansætter én, der fik dem til at tænke over tingene.

(Kilde: Forbes.com)

BRANCHENYT
Læs også