Karriere
0

Hallo, chefer: Afskaf disse fem tåbelige regler

Tillid er godt, men kontrol er bedre, som en gammel forbenet socialist engang sagde. Men firkantet og urimelig kontrol skaber frygt, og de fleste ansatte arbejder langt bedre med en udstrakt grad af frihed.

En super-boss har tillid til sine medarbejdere og opstiller ikke nidkære regler for alt, mener en ekspert. (Modelfoto)

De fleste chefer ved godt, at man får det bedste ud af sine ansatte ved at vise dem tillid. Alligevel holder nogle ledere fast i en frygtkultur.

De fleste chefer siger også, at de gerne vil fremelske en kultur af samarbejde og innovation. Men alligevel opstiller de regler, der kvæler netop samarbejde og innovation.

Sådan lyder det fra ledelseskonsulent og iværksætter Liz Ryan til erhvervsmagasinet Forbes.

Ifølge kan en medarbejderhåndbog sige meget om "stilen" på en arbejdsplads. Hvis håndbogen er skrevet i en varm og venlig tone, ved man, at selskabets ledelse er stærkt interesseret i at drive virksomheden og understøtte sine medarbejdere frem for at detailstyre den enkelte ansatte gennem nidkære regler.

»Er håndbogen på 100 sider og fuld af advarsler og formaninger, som skal afholde de ansatte fra at overtræde regler og tænke selv, ved man med sikkerhed, at selskabet ledes af folk, der er bange for at tage chancer,« siger Liz Ryan.

Her er fem eksempler på regler, som ifølge Liz Ryan er unødvendige og burde skrottes af enhver god chef:

  1. Hold op med at forlange, at de ansatte skal præsentere en lægeerklæring, hvis de er syge. Verden har ændret sig. Hvis du har tillid til dine ansatte, lader du dem selv beslutte, om de er syge eller ej.
  2. Drop selskabets politik om, at ansatte skal aflevere deres bonuspoint, som de har optjent ved at vente i lufthavne og sidde i et flysæde - ofte i dele af deres fritid og for arbejdsgiverens skyld. Hvis dit selskab er så nærigt, at du ikke kan unde dem disse points, bør du ikke sende medarbejderne ud af huset. Skift til Skype i stedet og lad dem sove hjemme i deres egne senge.
  3. Drop rigide anvisninger om hvad tøj dine ansatte kan have på. Det er en fornærmelse mod dem, at du installerer dig i deres tøjskab. De fleste ved godt, hvad der kræves og i hvilke situationer.
  4. Hvis dine ansatte eksempelvis skal til en begravelse i arbejdstiden, så bed aldrig om en skriftlig erklæring. Hvis du tror, at dine ansatte kun er ude på at snyde dig, og du tror, at du kan "kontrollere" dig ud af det, har du allerede fejlet som leder.
  5. Afskaf dit firmas politik, der tillader/opfordrer dine ansatte til at arbejde (gratis) sent om natten eller i weekenderne - og som samtidig straffer dem, hvis de blot kommer 10 minutter for sent.
BRANCHENYT
Læs også