Karriere

Er du startet i nyt job? Her er 10 ting du aldrig skal sige til kollegerne

Sådan undgår du at blive en irriterende kollega fra første dag.

Lyt til dine kolleger, når du er ny. De gider ikke høre dig fortælle om, hvordan de egentlig burde udføre deres job. Foto: Colourbox

Det er fantastisk at kunne starte i et nyt job. Alt er frisk og uprøvet.

Men lad for Guds skyld være med at belære dine nye kolleger om, hvordan man gør tingene. Eller fortælle dem, at »der hvor du arbejdede før, gjorde I det på en helt anden og bedre måde.«

Der er ikke noget ret meget værre end at få en ny kollega, som tror, at han eller hun har løsningen på alle problemer.

Ifølge ledelsesekspert Liz Ryan er det i stedet en god taktik at være en smule ydmyg. Lyt, lyt og lyt endnu engang, inden du kommer med med alle dine forslag til "forbedringer".

»Den sikreste måde at skabe sig fjender på er ved at komme ind fra højre og spille ekspert,« siger hun til Forbes.com.

Her er 10 ting, man aldrig skal gøre som nyansat:

  1. Sig aldrig:"Vi gjorde det på en langt smartere måde på mit tidligere arbejde. Vil du høre hvordan?"
  2. Sig aldrig: "Jeg synes, at vi skal indføre nogle helt nye arbejdsgange".
  3. Hvis en af dine nye kolleger er ved at fortælle dig om, hvordan arbejdet udføres, og du siger: "Jeg behøver ikke at vide noget om det. Det skal alligevel ændres".
  4. Lad være med at fedte for chefen, samtidig med at du ignorerer resten af dine kolleger. Hvis de opdager, at du er en "slange", så vil ingen samarbejde med dig.
  5. Lad være med at tro, at du ved lige, hvad virksomheden har brug for, inden du nærmest er begyndt. Dit job som den nye er at lytte, lytte og lytte noget mere.
  6. Lad være med at lave jokes om, hvor gammeldags og umoderne du synes, at din nye arbejdsgiver er.
  7. Begynd ikke med at belære dine nye kolleger om, hvordan tingene skal gøres. Hvis de gerne vil have dine råd, skal de nok spørge.
  8. Lad være med at stille spørgsmålstegn ved dine kollegers evner. Det er uhøfligt og vil give dig et dårligt ry.
  9. Undgå at fortælle dine kolleger, at "du har syv års erfaring på dette område". Lad være med at blære dig med dine tidligere erfaringer.
  10. Endelig: Lad være med at sige til dem, at chefen og du har diskuteret, hvordan tingene skal foregå i fremtiden. 
BRANCHENYT
Læs også