Navne

»Som medejer er jeg lidt mere sikker på, hvad jeg skal lave i morgen«

50 år torsdag: Mikkel Egelund Jensen, topchef i Dermapharm, betegner sig som fuldstændig fabelagtig til at holde fri.

Mikkel Egelund Jensen er glad for filmen "Druk", som med hans ord »har gode vinkler på et emne, som ellers altid bliver fremstillet fra dets dårlige side.« Foto: Anita Graversen Mikkel Egelund Jensen foretrækker en bilferie sydpå. Han kalder sig for fabelagtig til at slappe af. 
Foto: Jacob Lerche Mikkel Egelund Jensen har jeg tillid til, at en medarbejder vil kunne løse en  opgave, uden at han hele tiden skal blande sig. Foto: Anita Graversen

Mikkel Egelund Jensen blev med en cand. merc.-uddannelse og god hjælp fra en ven og dennes ven ansat som salgs- og marketingansvarlig i Dermapharm. Otte måneder senere blev Dermapharm solgt, hvorefter han som 35-årig blev udnævnt til adm. direktør for virksomheden, der med en grøn tilgang producerer produkter til personlig pleje under brandet Derma og for blandt andet Coop og Matas.

»De første år var en hård og lærerig, men også sjov tid,« påpeger han.

»Der foregik en retssag mellem den tidligere og den daværende ejer, samtidig med at det ikke gik godt for virksomheden, så vi vidste aldrig, om der ved månedens afslutning ville være penge til lønninger.«

Han er konkurrencemenneske og tog kampen op for at få virksomheden til at gå i plus, og efter endnu et ejerskifte lykkedes det at få Dermapharm til at blive en profitabel forretning. Og efter otte års ansættelse solgte ejeren, Birger Kuntkes, først 10 pct. og herefter yderligere 10 pct. af aktiekapitalen til Mikkel Egelund Jensen.

»Som medejer er jeg lidt mere sikker på, hvad jeg skal lave i morgen, og det giver mig en ro,« siger han.

Han kalder det »skidesjovt at gå på arbejde«, fordi virksomheden år efter år vokser i forhold til økonomi og produkter.

»Hvor andre talte om en grøn profil, gjorde vi tidligt noget ved sagen, og det er stadig vigtigt for os at udvikle, producere og sælge skånsomme og miljørigtige plejeprodukter,« påpeger Mikkel Egelund Jensen, der er chef for godt 100 medarbejdere.

Jeg elsker bandet The Minds of 99 og kan ironisk nok godt lide gruppen Joyces ”Åh nej chefen ringer”.

Mikkel Egelund Jensen, ejerleder, Dermapharm.

Tur-retur til Aalborg

Han har som adm. direktør især fokus på udvikling, salg og markedsføring, mens hans meddirektør, Peter Bogh Lindegaard, har et greb om produktion og nøgletal.

»Jeg synes, at jeg som chef er megagod til at give plads til andre, og når jeg har ansat en person til en bestemt opgave, har jeg tillid til, at vedkommende vil kunne løse opgaven, uden at jeg hele tiden skal blande mig,« siger Mikkel Egelund Jensen.

Han tager også under coronakrisen dagligt den 66 kilometer lange køretur til Dermapharm i Fårup ved Randers fra hjemmet i Aalborg, hvor han er født og opvokset. Han bor, i hvad han kalder for et fantastisk hus, sammen med sin hustru, Rikke Egelund Jensen, og deres datter, 12-årige Victoria. Ægtefællens to børn fra et tidligere forhold er flyttet hjemmefra.

»Udtrykket ”alt på plads - plads til alt” indrammer, hvad vi forsøger og lykkes med derhjemme, og derfor betyder huset og allervigtigst personerne i det enormt meget for mig,« understreger Derma-topchefen.

Mikkel Egelund Jensen betegner sig som »fuldstændig fabelagtig« til at holde fri.

»Det kan du få bekræftet af hvem som helst,« slår han fast.

»Jeg slapper godt af med alt, hvad jeg beskæftiger mig med i min fritid. Jeg elsker at spille golf, finde svampe i skoven og lave mad, og som lidt af en selskabspapegøje holder jeg af at være sammen med venner.«

Mikkel Egelund Jensen foretrækker en bilferie sydpå for »at stå på en bjergtop, sidde på en restaurant, besøge en vingård, opleve mennesker i deres hverdag og altid vide, at hvis det bliver for kedeligt, kan man blot sætte sig ind i bilen og køre videre«.

Roser til ”Druk” og Joyce

Han tager sig sjældent tid til at få læst en bog. Den seneste var kogebogen ”Vinpusheren”.

»Jeg bliver mobbet med, at jeg næsten aldrig læser bøger. Men jeg synes, at jeg får så mange gode input fra andre medier,« siger han og fremhæver filmene ”Druk” og ”The Peanut Butter Falcon”.

»”Druk” har gode vinkler på et emne, som ellers altid bliver fremstillet fra dets dårlige side. ”The Peanut Butter Falcon” er en sød historie om at være kreativ og acceptere, overraske og glæde andre mennesker.«

Selv om Mikkel Egelund Jensen har alderen til stadig at høre musikalbum på lp eller cd, foretrækker han at gå efter gode numre på en streamingtjeneste:

»Jeg elsker bandet The Minds of 99 og kan ironisk nok godt lide gruppen Joyces ”Åh nej chefen ringer”.«

BRANCHENYT
Læs også