Navne

Annette Bach, ny topchef i Patrade: »En sund medarbejder, der har tid til andet end arbejde, er mindre syg og performer bedre«

Portræt: Da Annette Bach sagde op som topchef, var hun klar til at vente tålmodigt på den næste direktørstilling. Det varede dog ikke længe, før hun fik et nyt chefjob.

Annette Bach  sagde i foråret op som adm. direktør. I juli blev hendes nye direktørjob i Patrade annonceret, og i anden halvdel af september tiltræder hun. Pr-foto Annette Bach har tre børn, ​en søn på 10 år og tvillingepiger på seks år,​ sammen med sin eksmand. Pr-foto

I maj meddelte Annette Bach bestyrelsen for kommunikationsvirksomheden OTW, at hun efter fire år som adm. direktør sagde op. Hun havde efter at have transformeret selskabet fra et produktionshus til et kommunikationsbureau brug for at prøve kræfter med noget andet. Og ikke mindst havde hun efter at have arbejdet med kommunikation i 17 år mod på at prøve sig selv af i en anden branche.

»Jeg blev fritstillet, efter at man havde udpeget en midlertidig afløser, og jeg var villig til at vente et halvt til et helt år på, at det rigtige job viste sig,« siger hun.

Det gik dog langt hurtigere. I slutningen af juli meddelte IP-konsulenthuset Patrade, at Annette Bach den 20. september tiltræder som adm. direktør.

»Hun har den erfaring og den personlighed, der skal til for at blive en succes i jobbet,« udtalte Patrades bestyrelsesformand, Finn Kjærgaard, i pressemeddelelsen, hvor han pointerede, at hun skulle sikre gennemførelsen af en ny vækststrategi.

43-årige Annette Bach mener, at Patrades markedsandele inden for patent- og varemærkerådgivningsydelser kan øges betragteligt. Det skal ske blandt andet med et stort fokus på digitalisering og en udadgående indsats fra de ansatte i hovedsædet i Aarhus og kontorer i Aalborg og København.

Inden jobstart er hun også klar over, at det i forhold til vækststrategien er en udfordring for en højt specialiseret virksomhed som Patrade at tiltrække kvalificeret arbejdskraft med en naturvidenskabelig og teknisk baggrund.

»Den type medarbejdere uddannes der desværre ikke så mange af i Danmark,« påpeger den nye topchef.

Sunde og glade ansatte

Hun kommer med den grundindstilling til de cirka 75 ansatte, at de performer bedst, hvis de i en vis udstrækning får frihed til at arbejde, hvorfra det passer dem bedst, og hun er således tilhænger af hjemmearbejdsdage og virtuelle møder. Samtidig er det afgørende for hende at have sunde og glade medarbejdere.

»En sund medarbejder, der har tid til andet end arbejde, er mindre syg og performer bedre,« siger hun.

Hun begyndte under coronakrisen i 2020 selv at have mere fokus på motion:

»Jeg valgte i højere grad at prioritere mig selv, og nu løber jeg op til 40 kilometer om ugen. Her får jeg tømt hovedet, og bagefter har jeg en masse energi og føler velvære.«

Jeg lærte, at når en branche er i krise, er det afgørende, at jeg som direktør ikke går i panik - altså bliver en krise i sig selv. I stedet skal jeg pragmatisk og analyserende finde frem til løsningerne.

Annette Bach, ny topchef i Patrade og mangeårig leder inden for medie- og kommunikationsbranchen.

Annette Bach har tre børn, en søn på 10 år og tvillingepiger på seks år, sammen med sin eksmand, og hun lægger ikke skjul på, at der før var en tendens til, at hun i bestræbelserne på at passe familie og karriere ikke havde overskud til at prioritere sig selv.

Skilsmissen for et år siden betyder, at hun har sine børn hver anden uge, og derfor har hun fået mere tid til at løbe samt køre mountainbike og dyrke badning under åben himmel året rundt.

»Den bedste investering, jeg har gjort, er at prioritere mig selv og mit helbred højt,« siger Annette Bach.

Rejste til London

Hun bor i bydelen Åbyhøj i Aarhus, mens hun voksede op i Aarhusbydelen Brabrand med en far, som var elektriker, mens moderen arbejdede som leder i det offentlige. Efter at være blevet cand. ling. merc. tog hun i 2004 til London for at få en fod inden for i medie- og kommunikationsbranchen.

»Dengang var det svært at få et job i branchen i Danmark, men efter et år i London, hvor jeg lærte en masse om kundepleje og forhandlinger, landede jeg min første ansættelse herhjemme.«

Et par år senere fik hun sin første lederstilling. Det var i Mediacom, hvor hun var i sammenlagt over 12 år og til sidst som managing director for Mediacom i Aarhus.

»Jeg etablerede på egen hånd kontoret i Aarhus, hvor der var 12 medarbejdere og en omsætning på 130 mio. kr., da jeg efter ni år stoppede i 2017 for at tiltræde som CEO i det selskab, som efter en transformation blev til OTW,« siger hun.

Hun forlader medie- og kommunikationsbranchen med en følelse af at have gjort en forskel - også når det var svære tider:

»Jeg lærte, at når en branche er i krise, er det afgørende, at jeg som direktør ikke går i panik - altså bliver en krise i sig selv. I stedet skal jeg pragmatisk og analyserende finde frem til løsningerne.«

Læs også