Økonomi

Lastbils-indekset er grønt: Danmark er ramt af vækst

Finans forklarer: Antallet af lastbiler over Storebælt er et af de mere utraditionelle, men ret præcise, økonomiske nøgletal i Danmark. Og seneste opgørelse viser, at der på ny er optimisme.

Mere handel og økonomisk aktivitet i Danmark sender flere lastbiler over Storebælt. Dermed er de månedlige trafiktal fra Sund & Bælt noget, der bliver holdt øje med hos økonomerne.  Arkivfoto: Carsten Ingemann

Der var i gennemsnit kun 22 sekunder imellem hver lastbil, der kørte over Storebælt i de sidste tre måneder af 2017. Og dermed slog mængden af lastbiler, der passerede Sprogø, rekorden for fjerde kvartal.

Umiddelbart en lidt nørdet oplysning – men ikke for dem, der går op i væksten i samfundet som helhed. Her er antallet af lastbiler på vejene og over bæltet nemlig et nøgletal, der siger en hel del om konjunkturerne.

I et notat beskriver cheføkonom hos Dansk Erhverv Steen Bocian antallet af lastbiler over Storebælt som en ’god og ikke mindst meget hurtig indikator for væksten i dansk økonomi’.

Når Danmarks BNP ifølge Danmarks Statistik faldt med 0,5 pct. fra andet til tredje kvartal af 2017, peger lastbilstallene altså på, at det var en forbigående opbremsning, og at speederen nu igen er trykket ned for dansk økonomi, argumenterer han. Der burde ud fra lastbilerne som indikator altså vente en vækst i BNP’et fra tredje til fjerde kvartal, lyder analysen.

Billedet er dog ikke helt entydigt, for isoleret set var december ikke en højdespringer som oktober og november, hvis man sammenligner med mængden af lastvogne over bæltet året før, i 2016. Faktisk var antallet af lastbiler i december 2017 en lille spids lavere end i december året før – 105.250 mod 105.690 styk., ifølge tal fra Sund & Bælt.

Men målt i kvartaler er der en klar fremgang fra år til år på 4,5 pct.

Dermed er frygten fra efteråret om en generel opbremsning - både målt i BNP og på lastbiler - manet i jorden.

Ser man tilbage i tiden, kan man i øvrigt se på lastbilstallene, hvordan finanskrisen i Danmark ramte tidligere end september 2008, hvor Lehman Brothers gik konkurs, og dominobrikkerne begyndte at ramle på lånemarkedet.

På lastbil-indekset kan man tydeligt spotte, at nedgangen i godstransport på tværs af Danmark allerede satte ind i slutningen af 2007. Et klart forvarsel om den voldsomme opbremsning, der ramte dansk økonomi 8-10 måneder senere.

Læs også