Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Bilgigant taber 90 mio. kr. – i timen

Verdens største bilproducent taber 15 mia. kr. om ugen på, at samlebåndene står stille i Europa og USA.

I coronakrisens maskinrum
Volkswagen-koncernen taber 15 mia. kr. om ugen på fabrikslukninger som følge af coronakrisen. Foto: AP

Nedlukningerne som følge af coronakrisen vil koste bilindustrien enorme tab.

Alene Volkswagen AG taber hver uge godt 2 mia. euro (15 mia. kr.) på, at samlebåndene står stille i Europa og USA, oplyser adm. koncernchef Herbert Diess, bestyrelsesformand Hans Dieter Pötsch og koncernfællestillidsmand Bernd Osterloh i et brev til de 600.000 ansatte.

Med andre ord taber verdens største bilproducent 90 mio. kr. i timen.

I Kina, der er verdens største bilmarked, er produktionen i gang igen, men indtil videre ligger VW’s salg kun på 50 pct. af niveauet, før coronakrisen ramte.

»Selv for en finansiel stærk koncern som Volkswagen repræsenterer den nuværende ekstraordinære situation en akut økonomisk fare. I marts i fjor tjente vi 50 mio. euro om dagen. Nu taber vi 290 mio. euro om dagen,« hedder det videre i brevet, som fortsætter:

»De penge, som vi mister, skulle være gået til stærkt nødvendige investeringer i ny teknologi og nye bilmodeller. Vi kan derfor ikke udelukke strukturelle tiltag, hvis denne krise måtte vare måneder eller i værste fald år.«

Strukturelle tiltag er ensbetydende med reduktion af medarbejderstaben.

Kreditvurderingskoncernen Moody’s Investors Service forudser i en ny prognose, at bilsalget i Europa i år vil falde med 20 pct., mens der ventes et fald på 15 pct. i USA. I Kina ventes en tilbagegang på 10 pct.

De tre markeder repræsenterer trefjerdedele af det globale bilsalg.

VW-ledelsen forudser, at det vil blive »meget svært« at hente tabene tilbage, og at det vil vare »meget længere end selve coronakrisen«.

Coronakrisen er allerede begyndt at koste bilindustrien tab af kreditværdighed, og denne udvikling vil på sigt gøre det dyrere og dermed sværere at tilbyde kunderne attraktiv finansiering. Også billeasing vil kunne blive dyrere i kraft af højere finansieringsomkostninger.

Under nedlukningen arbejder VW sammen med den medicinske sagkundskab om at kunne genoptage produktionen samtidig med, at coronabekæmpelsen fortsætter. I praksis vil det sige, at der skal være længere mellem medarbejderne ved samlebåndene, ligesom de vil skulle bære ansigtsmasker m.m.

Med de nødvendige tiltag håber VW at kunne overbevise de tyske myndigheder om, at produktionen kan genoptages efter påske eller senest omkring den 1. maj.

BRANCHENYT
Læs også