Økonomi

Vismænd sparker nyt liv i trængselsafgiften: Årlig gevinst på 20 milliarder

I en ny vismandsrapport kommer Det Miljøøkonomiske Råd frem til, at der er samfundsgevinster på 20 mia. kr. årligt, hvis man omlægger bilbeskatningen ved at indføre kørselsafgifter og fjerne registrerings- og ejerafgifter.

De økonomiske vismænd foreslår en omfattende omlægning af bilbeskatningen, der sikrer mindre trængsel. Arkivfoto: Martin Lehmann/Polfoto

Det er teknisk komplekst, det er skattemæssigt bøvlet, og det vil flytte tusindvis af kroner rundt mellem de danske bilejere. Alligevel griber De Økonomiske Vismænd nu fat om en politisk varm kartoffel og anbefaler et opgør med den nuværende bilbeskatning for i stedet at indføre trængselsafgifter.

Ifølge vismændene er de samfundsøkonomiske gevinster ganske enkelt for store til at lade være. I en ny rapport regner de sig frem til, at en reform af beskatningen af bilejerne kan give en samfundsøkonomisk gevinst på 20 mia. kr. om året fra 2030.

»Der er betydelige samfundsøkonomiske gevinster ved en sådan omlægning, og formandskabet anbefaler på den baggrund, at bilbeskatningen omlægges til kørselsafgifter,« skriver vismændene i konklusionen.

Da Anders Eldrup i februar i år præsenterede et lignende forslag som formand for Elbilkommissionen, gik der ikke meget mere end en time, før transportminister Benny Engelbrecht havde skudt alle tanker om en trængselsafgift ned.

Med til ministerens hurtige nedskydning hører, at Elbilkommissionens udspil kom blot to måneder efter, at regeringen havde landet en aftale om grønne bilafgifter, der skal være døråbneren til mindst 775.000 grønne biler på vejene i 2030.

Et af de afgørende tiltag til at indfri de grønne bilambitioner er en afgiftsmæssig favorisering af eldrevne biler på bekostning af benzin- og dieselbiler frem mod 2030.

Men hvis ejere af eldrevne biler nu skal til at betale ekstra for at køre rundt i de elektriske biler, kan det spænde ben for, hvad der ellers ligner et succesrig omstilling af bilparken. Til og med november i år er der således indregistreret mere end 55.000 spritnye elbiler og pluginhybridbiler, hvilket er historisk rekord.

Det har dog ikke fået De Økonomiske Vismænd til at se bort fra trængselsafgiften. Tværtimod anbefaler de politikerne at gå videre med Eldrup-kommissionens forslag om at gennemføre større pilotprojekter med kørselsafgifter for at få styr på teknologien og håndteringen.

Står det til vismændene, er elbilrabatten en dyr måde at opnå CO2-besparelser på. De argumenterer for, at kørselsafgifter kombineret med en direkte beskatning af CO2-udledningen er en bedre vej.

Forslaget fra vismændene vil vende op og ned på den måde, vi i dag beskatter private biler.

Registreringsafgifter og ejerafgifter skal reduceres betydeligt, så bilerne bliver billigere. Til gengæld skal bilisterne betale for de kilometer eller minutter, de bruger i bilerne. Det skal ske ud fra en kørselsafgift, der afspejler trængsel, ulykker, støj, slitage og luftforurening, hvilket vil gøre det betydelig dyrere at være bilejer i byen.

Endelig bør brændstofafgifterne ifølge vismændene målrettes CO2-udledning for at få mest mulig klimaeffekt for færrest mulige penge.

I dag betaler bilejerne 30 mia. kr. om året i registreringsafgifter, ejerafgifter og brændstofafgifter. Vismændene vil fjerne registrerings- og ejerafgifterne, men samtidig vil de bl.a. indføre kørselsafgifter på i alt ca. 40 mia. kr. Samlet set vil vismændenes forslag betyde, at afgifterne for bilejerne stiger med ca. 19 mia. kr.

Ifølge miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen er det udtryk for, at bilbeskatningen i dag for lav i forhold til de gener, kørsel med private biler medfører.

Til gengæld regner vismændene sig frem til, at der er betydelige samfundsgevinster ved, at der bliver mindre trængsel, bilparken bliver fornyet, og kørslen med privatbiler begrænses i de større byer. Derved kommer de frem til en samlet samfundsgevinst på 20 mia. kr.

I den borgerlig-liberale tænketank Cepos har analysechef Otto Brøns-Petersen tidligere været skeptisk i forhold til de tekniske udfordringer ved at håndtere en sådan afgift. Nu bakker han op om vismændenes forslag.

»Bilbeskatningen bør svare til bilers skadesomkostninger, herunder trængsel. Derfor er det en god idé at erstatte ejerafgiften med trængselsafgifter, når teknologien er moden. Men det er helt afgørende, at trafikinvesteringerne bliver styret af, hvor der er mest trængsel. Ellers bliver trængselsafgifter en skadelig pengemaskine,« siger Otto Brøns-Petersen.

Der er også opbakning fra Dansk Erhverv.

»Vi synes, det er positivt at omlægge bilafgifterne i forhold til trængsel. Det er jo fordi, man på den måde betaler for de gener, den enkelte forårsager, og fordi der ifølge økonomerne er nogle betydelige samfundsøkonomiske gevinster ved at fremme mobiliteten,« siger Ulrich Bang, klima- og energipolitisk chef i Dansk Erhverv.

Ifølge DI vil man få flere energieffektive og klimavenlige biler, hvis det bliver billigere at købe bilerne og dyrere at køre i dem. Men lige nu vil en omfattende omlægning af bilbeskatningen ikke være hensigtsmæssig, siger DI’s underdirektør Morten Granzau med henvisning til den store fremgang i salget af eldrevne biler.

»Der er indgået en politisk aftale om beskatningen af biler, som rækker frem til 2025. Den har skabt en helt nødvendig stabilitet på bilmarkedet og sat gang i den grønne omstilling af bilparken. Derfor vil det ikke være gavnligt at gennemføre store ændringer af bilbeskatningen før 2025,« siger han.

Læs også
Top job