• For abonnenter
Politik

»Vi har brugt 20 mia. kr. på nye signaler, og så ender vi måske alligevel med gamle signaler«

Politikere fra begge sider af Folketinget er vrede over problemerne med at installere nye signaler. Nye forsinkelser og fordyrelser truer.

Artiklens øverste billede
Mens Banedanmark kæmper med at få de nye togsignaler til at virke på S-togs-strækningen mellem Jægersborg og Hillerød, er de gamle signaler overdækket. Men Banedanmark har så store problemer med de nye signaler, at resultatet kan blive, at projektet bliver udskudt nogle år, så de gamle signaler får lov at blive mange steder. Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

Når Folketingets trafikpolitikere i dag møder op i Transportministeriet for at høre nyt om det kriseramte signalprogram, frygter de at få besked om, at signalprogrammet bliver yderligere flere år forsinket, og at det vil komme til at koste op mod 4 mia. kr. mere end de knap 20 mia. kr., der allerede er afsat for at installere nye togsignaler i hele landet.

Signalproblemerne rammer hele togdriftens fremtid. Fordi man ikke kan købe nye tog til erstatning for de gamle IC3-tog og de skandaleramte IC4-tog, før jernbanenettet er elektrificeret. Men planen har hidtil været først at installere de nye signaler og så elektrificere. Skal det gøres omvendt – sådan som man nu overvejer – vil det formentlig koste mellem 350 mio. kr. og 1 mia. kr. ekstra til en såkaldt immunisering. Penge, der enten skal hentes fra signalprogrammet eller findes på finansloven.

Hvis det ender med, at vi må beholde de gamle signaler, er det en skandale. Vi har brugt 20 mia. kr. på at købe nye signaler, og så ender vi måske alligevel med gamle signaler. Det er ikke holdbart.

Kim Christiansen (DF), transportordfører

Transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti har en dårlig fornemmelse i maven.

»Jeg er ikke i tvivl om, at det en dårlig historie, de vil præsentere os for. Når det handler om Banedanmark, går det kun én vej – det er dårlige historier hele vejen igennem,« siger Kim Christiansen, der ikke er indstillet på at finde endnu flere penge.

Derfor arbejder Banedanmark i øjeblikket på en plan B, hvor man i hvert fald på dele af jernbanenettet vil beholde de gamle signaler og så i stedet vil gå i gang med at sætte elkabler op på strækningen fra Fredericia

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.