Serier
BREAKING
0

Politikere skyder 4,6 mia. kr. i Femern-projektet uden grønt lys fra Tyskland

Danske politikere satser milliarder på Femern-projektet, mens en tidligere statssekretær i Slesvig-Holsten advarer om, at meget kan gå galt.

Femern bag facaden
Ole Birk Olesen valgte for nylig sammen med forligskredsen at fremrykke investeringer for 320 mio. kr. Illustration: Anders Vester Thykier

Et flertal i Folketinget har sagt ja til at bruge 4,6-5,2 mia. kr. på Femern-projektet, før man overhovedet ved, om man får grønt lys fra Tyskland til at bygge tunnelen som planlagt. Det viser Finans´ beregning på baggrund af Femerns egne tal og estimater for udgifter frem til slutningen af 2020.

Serie: Femern bag facaden
  • Danmarkshistoriens suverænt største anlægsprojekt blev endelig godkendt af et bredt flertal i folketinget i marts 2016, efter hele økonomien og tidsplanen havde været sendt til tælling i løbet af 2015.
  • Finans og Jyllands-Posten har fået adgang til en lang række interne dokumenter i form af bestyrelsesreferater, arbejdsnotater og beregninger, som er ukendte for offentligheden.
  • I en serie af artikler går vi bag facaden og fortæller, hvordan et projekt til 62 mia. kr. blev stemt igennem på trods af massive usikkerheder.

Hvis der skulle opstå uventede problemer med den tyske byggetilladelse, kan pengene i sidste ende være spildt. I sidste måned valgte transportminister Ole Birk Olesen (LA) og en enig forligskreds at fremrykke investeringer for 320 mio. kr.

Professor på RUC Bent Greve, der har en doktorgrad i offentlig forvaltning ved RUC, kritiserer politikerne for at bruge unødvendigt mange penge, før projektet er 100 pct. sikkert.

»At investere 5 mia. kr., før man er sikker på, om man kan gå videre med projektet, forekommer som et overraskende stort tal. Selvfølgelig vil der være omkostninger til VVM-undersøgelser, projektering og andet, men det koster altså ikke så mange penge,« siger Bent Greve.

Udfordringen for Femern-projektet er, at der venter en retssag forude, hvor tyske modstandere vil forsøge at stoppe byggeriet.

Transportministeriet og politikerne regner med, at de tyske myndigheder godkender Femern-tunnelen i slutningen af 2018, og at man derefter skal bruge to år på at vinde retssagen. Men sådan kommer det ikke nødvendigvis til at gå. Frank Nägele var i perioden 2012-2017 statssekretær i delstaten Slesvig-Holsten, hvor han bl.a. havde ansvaret for godkendelsen af Femern-forbindelsen. Han påpeger, at der er store usikkerheder forbundet med retssager som den, Femern skal igennem.

»Når sager kommer for forvaltningsretten i Leipzig har jeg ofte været overrasket over, hvad der er sket. Derfor mener jeg, at det er farligt at spekulere i udfaldet af en sådan retssag,« siger Nägele.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er blevet præsenteret for Jyllands-Postens beregninger, men han har afvist at stille op til interview. I en mail skriver ministeren:

»For så vidt angår spørgsmålet om fortsatte investeringer i Femern Bælt-forbindelsen, hvis en retssag medfører, at projektet løber ind i problemer, må det i sagens natur bero på en konkret vurdering, hvis en sådan situation skulle opstå.«

BRANCHENYT
Læs også