Politik

Aftale om grønne biler har en sort bagside

Trods udsigt til flere elbiler i udvalgte lande så erkender minister, at en ny EU-aftale om CO2-reduktion risikerer at blive udvandet.

EU-lovgiverne blev få dage før jul om, at bilfabrikkerne i 2030 skal reducere CO2-udledningen fra hver eneste bil med 37,5 pct. Men bilerne med udstødning får fortsat lov at trille ud af fabrikshallerne.


Selv om der bliver lagt en dæmper på diesel- og benzinbilernes udledning af CO2, så rummer en ny EU-aftale flere sorte sider for klimaet, vurderer organisationer og den danske regering.

På den grønne side tæller, at den gennemsnitlige europæiske personbil i 2030 skal udlede 37,5 pct. mindre CO2 end i 2021. Bilindustrien pressede på for 20 pct., men resultatet blev mere ambitiøst, da aftalen landede få dage før jul.

Til gengæld fik bilfabrikkerne en ”bonusordning”, der rummer en sort bagside.

Hver gang producenter som Nissan, VW og BMW sælger en elbil i de EU-lande, hvor elbilerne fylder mindst i den samlede bilflåde, så tæller bilen knap dobbelt, når man gør op, hvor mange elbiler den enkelte fabrikant har solgt i alt. Bliver det tal tilstrækkelig højt, får producenten rabat på kravet om, hvor meget CO2-udledningen skal reduceres i diesel- og benzinbilerne.

En solgt elbil på et udvalgt marked betyder altså mindre CO2-reduktion – til skade for den samlede klimaindsats.

»Man gør noget godt for at få flere elbiler ud i nogle af landene, men samtidig kommer man til at undergrave den samlede reduktion af CO2-udledningen«, siger formand for den europæiske organisation Transport & Environment Jeppe Juul.

Energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) erkender også problemet:

»Man vil kunne risikere en udvanding af det overordnede reduktionsmål,« skriver han i en mail.

På grund af relativt få elbiler – 0,52 pct. af det samlede salg i 2017 – er Danmark i et udkast fra EU-Kommissionen (side 12) med på listen over ”bonuslande”. Listen er endnu ikke endelig.

Ingen slutdato

Skidt for klimaet er det også, at det ikke lykkedes Danmark og ligesindede lande at få indført et krav til bilfabrikkerne om en fast andel elbiler af det samlede salg. Noget, som man f.eks. har gjort i Kina.

»I 2019 skal 10 pct. af nysalget i Kina være elbiler. Derfor investerer bilproducenterne 10 gange mere i elbiler i Kina end i Europa,« siger Jeppe Juul.

En anden ting, der kunne have gjort EU-aftalen mere grøn, ville have været en udløbsdato for benzin- og dieselbiler. Den udeblev, men producenter som Volvo og VW har bebudet et snarligt stop for biler med forbrændingsmotorer.

Læs også
Top job