Politik

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

EU-Domstolen har tirsdag afsagt en dom, der går imod Tyskland. Sagen drejer sig om en motorvejsafgift.

Vejafgiften blev indført i Tyskland i 2015 for køretøjer under 3,5 ton. Foto: Markus Scholz/picture-alliance/dpa/AP Images

EU-Domstolen fastslår i en dom, at en motorvejsafgift i Tyskland er diskriminerende for de resterende EU-lande.

Det er Østrig, der har anlagt sagen. Tyskernes naboer mener, at det er uretfærdigt, at tyskere får en skatterabat efter at have betalt afgiften, mens udlændinge ikke gør.

- Denne afgift er udtryk for forskelsbehandling, idet den økonomiske byrde i praksis alene påhviler ejere og førere af køretøjer, der er indregistreret i andre medlemsstater, fremgår det af en pressemeddelelse.

I sagen har Danmark stået på Tysklands side, mens Holland har støttet østrigerne.

De retlige rammer med henblik på indførslen blev fastsat i 2015 for køretøjer under 3,5 ton. Køretøjer, der er registreret i Tyskland, betaler afgiften én gang om året.

Samtidig fastsatte Tyskland regler om, at fra det tidspunkt, hvor opkrævningen af infrastrukturafgiften påbegyndes, vil ejere af køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, blive indrømmet en fritagelse for motorkøretøjsafgift.

Det svarer til størrelsen af den infrastrukturafgift, som de har betalt.

Men bilister med udenlandske nummerplader skal også have pungen frem, når de kører over grænsen til Tyskland og rammer en af de pågældende veje.

Priserne afhænger af størrelsen, køretøjstype og varighed. For ti dage koster den billigste 2,5 euro, mens den dyreste løber op i 25 euro.

Det svarer til cirka 185 kroner.

Dommen betyder, at Tyskland enten skal droppe afgiften eller ændre modellen.

Med afgørelsen går EU-Domstolen dermed imod anbefalingen fra EU's generaladvokat, der kom med sin indstilling i februar.

Generaladvokaten mener ikke, at en motorvejsafgift i Tyskland er diskriminerende for de resterende EU-lande.

Faktisk skrev generaladvokaten, at Østrigs anklager baseres på en "fundamental misforståelse af konceptet diskrimination".

Generaladvokatens anbefaling er ikke en dom, men EU-Domstolen følger ofte anbefalingen, der fungerer som en slags rådgiver for dommerne.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også