Politik

Margrethe Vestager og EU vil rejse konkurrence-sag mod Amazon

EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager vil indlede en konkurrence-sag mod den amerikanske gigant Amazon, skriver Vestager nu på Twitter.

Konkurrencekomissær i EU, Margrethe Vestager. Arkivfoto: Gregers Tycho

EU-Kommissionen med konkurrencekommissær Margrete Vestager i spidsen er klar til at åbne en sag mod den amerikanske detailhandelsgigant Amazon.

Det skriver Vestager på sin Twitter-profil i dag.

»Vi er kommet til den umiddelbare konklusion, at Amazon ulovligt har misbrugt sin dominerende position som serviceudbyder og markedsplads for køb og salg. Amazon kan have brugt købs- og salgsdata i storskala til at konkurrerer mod mindre salgsvirksomheder på samme platform, som de selv agerer på,« skriver Margrethe Vestager.

Det stemmer overens med de oplysninger, som mediet Financial Times på baggrund af anonyme kilder med kendskab til sagen tidligere i dag beskrev. Ifølge Financial Times ventes det, at EU vil offentliggøre anklagerne mod Amazon senere tirsdag. Men allerede nu har Vestager altså givet sig og anklagerne til kende.

Allerede sidste år meddelte EU-Kommissionen, at man indledte en officiel konkurrenceretlig undersøgelse af Amazon med det formål at granske, om den amerikanske nethandelsplatform havde overskredet konkurrencereglerne.

Stridens kerne handler om, hvorvidt det er lovligt, at Amazon kan indsamle og anvende konkurrencefølsom data fra de virksomheder, der sælger deres produkter via Amazons handelsplatform, når Amazon selv sælger sine egen produkter fra samme platform.

»Med den kraftigt stigende e-handel og med Amazon som en førende platform for e-handel, er det vigtigt med en fair og uforstyrret adgang for alle sælgere,« siger Vestager i en skriftlig udtalelse ifølge Ritzau.

Allerede sidste år åbnede EU-kommissionen undersøgelsen af Amazon, og der lagde Vestager heller ikke fingrene imellem:

»Vi er nødt til at sikre, at store nethandelsplatforme ikke eliminerer kundernes fordele via unfair konkurrenceadfærd. Derfor har jeg besluttet, at undersøge Amazons forretningsmodel og dobbeltrolle som handelsplatform og detailhandler meget grundigt,« udtalte Margrethe Vestager hun sidste år.

Det store spørgsmål i sagen bliver, om Amazons rolle kan blive sidestillet med for eksempel supermarkeder, der både sælger varer under eget navn og varer fra en række forskellige producenter.

En stor supermarkedskæde har på samme måde som Amazon adgang til en række salgsdata om alle produkter på hylderne. Er der pludselig stor efterspørgsel på tomatsuppe, kan supermarkedet lancere sit eget produkt i konkurrence med andre producenter.

Det er netop misbrug af den slags salgsdata, som Amazon nu bliver anklaget for, og Amazons forsvar fokuserer også på, at det er helt almindeligt både at være en platform med mange forskellige varer, og at sælge sine egne varer.

BRANCHENYT
Læs også