Politik

To år efter nyt gebyr: Bilejere har oparbejdet en milliardgæld

Dagbøder på 250 kr. skulle fjerne uforsikrede biler fra vejene og sikre, at bøderamte bilister betalte for egne skader. To år senere får nye tal ikke kritikere til at juble over ordningen.

Artiklens øverste billede
Nye regler har siden den 1. januar 2019 udløst en bøde til bilejere uden den lovpligtige ansvarsforsikring på 250 kr. for hver dag, bilen kører rundt uforsikret. Foto: Mik Eskestad.

10.930 uforsikrede biler på vejene og et bjerg af ubetalte dagbøder. Det er status to år efter, at nye dagbøderegler skulle gøre op med uforsikrede køretøjer på vejene.

Selv om dagbøderne har skåret dybt i antallet af uforsikrede biler, jubles der ikke over ordningen på Christiansborg.

Nye tal fra garantifonden Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), som driver dagbødesystemet og håndtere alle skader forvoldt af uforsikrede biler, viser, at uforsikrede bilister i perioden har oparbejdet ubetalte dagbøder for knap 1,1 mia. kr.

»Det er et meget voldsomt beløb,« siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører i Venstre, som i 2018 stemte for dagbødereglerne.

Det er et fremskridt med færre uforsikrede biler på vejene, men man kan ikke sige, at ordningen er en succes.

Henning Hyllested (EL), trafikordfører

Han glæder sig over det markante fald i antallet af uforsikrede biler på vejene, men hæfter sig samtidig ved, at der fortsat kører 11.000 forsikringsspøgelser rundt, ligesom milliardgælden vidner om, at ordningen er stødt på en mur.

»Jeg tror, at der skal mere håndfaste midler i brug for at få de sidste bilejere med,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Enhedslisten kalder milliardgælden »ret voldsom«, og i en samlet dom over dagbødesystemet lyder det fra regeringens støtteparti, at lovgivningen har fejlet.

»Det er et fremskridt med færre uforsikrede biler på vejene, men man kan ikke sige, at ordningen er en succes,« siger EL-trafikordfører Henning Hyllested og peger på, at 11.000 uforsikrede biler er 11.000 for mange.

Han vil nu afkræve trafikminister Benny Engelbrecht (S) svar på, om ministeren har »andre bud på«, hvordan man kommer problemet med forsikringsspøgelser og bødegælden til livs.

Venstre vil også tage fat i ministeren.

»Jeg vil foreslå ministeren, at vi evaluerer ordningen. Den store gæld vidner om, at nogle bilejere er udenfor pædagogisk rækkevidde,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Finans har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Benny Engelbrecht, der tidligere har kaldt ordningen »særdeles effektiv«. Meldingen fra ministerens presseafdeling er, at »ministeren er gået på sommerferie«.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.