Stærekasser virker, så nu vil politikere og eksperter have langt flere op
Fiji, Kasakhstan og Moldova har langt mere fartkontrol med stærekasser end Danmark. Skal vi op på samme antal stærekasser som resten af Europa, skal der opsættes 40 gange så mange. Derfor kræver politikere og eksperter flere af de ellers omstridte stærekasser. FDM er forsigtig tilhænger, men har også en række forbehold. På Mors, hvor de to stærekasser, der sammen har afsløret flest fartsyndere, står, er meningerne delte.
I det meste af verden er antallet af stærekasser, der automatisk kontrollerer bilernes fart, vokset kraftigt de senere år. Bare ikke i Danmark. Her har vi blot 20 såkaldte stærekasser, der i tre år har kørt som et forsøg. Det gør Danmark til et af de lande i Europa med færrest stærekasser.
Nu er forsøget med stærekasserne afsluttet, og det har ifølge Vejdirektoratet været en succes, fordi farten alle steder er faldet markant – i gennemsnit med 10 km/t. ved de 20 stærekasser. Forsøget har kostet knap 25 mio. kr. og har givet en bødeindtægt på godt 220 mio. kr. Dertil kommer, at stærekasserne 42 gange har været udsat for hærværk, hvilket er mindre end frygtet...