Politik

Stærekasser virker, så nu vil politikere og eksperter have langt flere op

Fiji, Kasakhstan og Moldova har langt mere fartkontrol med stærekasser end Danmark. Skal vi op på samme antal stærekasser som resten af Europa, skal der opsættes 40 gange så mange. Derfor kræver politikere og eksperter flere af de ellers omstridte stærekasser. FDM er forsigtig tilhænger, men har også en række forbehold. På Mors, hvor de to stærekasser, der sammen har afsløret flest fartsyndere, står, er meningerne delte.

Sammenlagt er der uddelt 22.686 bøder for overtrædelser ved de to stærekasser på Vilsundvej på Mors i testperiodens tre år. Foto: Liv Møller Kastrup Reportagetur til Mors, hvor den mest indbringende stærekasse står. Den har givet 35 mio. kr. i bøder.

Foto: Liv Møller Kastrup Reportagetur til Mors, hvor den mest indbringende stærekasse står. Den har givet 35 mio. kr. i bøder.

Foto: Liv Møller Kastrup Reportagetur til Mors, hvor den mest indbringende stærekasse står. Den har givet 35 mio. kr. i bøder.

På billedet: Torben Boll

Foto: Liv Møller Kastrup Reportagetur til Mors, hvor den mest indbringende stærekasse står. Den har givet 35 mio. kr. i bøder.

På billedet: Torben Boll

Foto: Liv Møller Kastrup Reportagetur til Mors, hvor den mest indbringende stærekasse står. Den har givet 35 mio. kr. i bøder.

På billedet: Sanne Nesager

Foto: Liv Møller Kastrup Som det eneste sted i Østjyllands Politikreds er der nu opsat en automatisk fartkontrol på Grenåvej, der er en af 11 strækninger, som myndighederne har vurderet er en risikozone i forhold til trafikulykker. Den såkaldte stærekasse blev mandag indviet af transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) sammen med Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, og Aarhus’ Teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V). Foto: Laura Krogh

I det meste af verden er antallet af stærekasser, der automatisk kontrollerer bilernes fart, vokset kraftigt de senere år. Bare ikke i Danmark. Her har vi blot 20 såkaldte stærekasser, der i tre år har kørt som et forsøg. Det gør Danmark til et af de lande i Europa med færrest stærekasser.

Nu er forsøget med stærekasserne afsluttet, og det har ifølge Vejdirektoratet været en succes, fordi farten alle steder er faldet markant – i gennemsnit med 10 km/t. ved de 20 stærekasser. Forsøget har kostet knap 25 mio. kr. og har givet en bødeindtægt på godt 220 mio. kr. Dertil kommer, at stærekasserne 42 gange har været udsat for hærværk, hvilket er mindre end frygtet...

Læs også
Top job