Ny afgift rammer Post Danmark
Post Danmark kommer til at tabe 10 pct. af sin omsætning på adresseløse forsendelser.
Den kommende reklameafgift kommer til at ramme Post Danmark hårdt på omsætningen for såkaldt adresseløse forsendelser, som området kaldes.
Ifølge et svar til Folketinget fra skatteminister Benny Engelbrecht (S) mister Post Danmark en betydelig del af sin omsætning på området.
»Post Danmark A/S skønner, at der er tale om en mistet omsætning i størrelsesordenen 10 pct.,« skriver Engelbrecht i sit svar og tilføjer, at Post Danmarks tab ikke er medtaget i beregningerne af, hvor meget staten kommer til at tjene på den nye afgift:
»Post Danmarks resultat indgår ikke særskilt i provenuberegningerne,« som Benny Engelbrecht formulerer det.
Post Danmark ønsker overfor Finans ikke at kommentere sit kommende omsætningstab. Selskabet ønsker heller ikke at fortælle, præcis hvor stor omsætningen på reklamer er. I regnskabet for 2013 kan man dog se, at der sidste år blev omsat for 693 mio. kr. i hovedområdet »blade og adresseløse forsendelser«.
Det er Venstres medlem af Folketingets skatteudvalg Jan E. Jørgensen, der har stillet spørgsmålet til skatteministeren, og han mener, at de nye oplysninger om konsekvenserne for Post Danmark bør overbevise regeringen om at skrotte afgiften.
»Det er helt sindssygt. I forvejen har regeringen måttet nedjustere forventningerne til, hvor meget den afgift overhovedet vil indbringe fra 400 mio. til 190 mio. kroner om året. Og nu fortæller regeringen så, at Post Danmark, som jo altså også er det offentlige, vil tabe et beløb op til 70 mio. kr. om året,« siger han.
»Så er vi altså ved at være så langt nede med hensyn til indtægten for statskassen, at den sidste begrundelse for at indføre den dybt skadelige afgift må falde væk, og at regeringen må komme til fornuft og aflyse den,« fortsætter Jan E. Jørgensen, som peger på, at flere store trykkerier har advaret om, at de må nedlægge flere hundrede arbejdspladser, hvis reklameafgiften indføres.
Der er stigende politisk røre om reklameafgiften. Inden for den seneste uge har såvel fagbevægelsen som Socialdemokratiets eget folketingsmedlem Bjarne Laustsen advaret mod, at afgiften kommer til at koste arbejdspladser.
Post Danmark kæmper i forvejen med faldende indtægter som følge af digitaliseringen. Årsregnskabet for 2013 viste en faldende omsætning på godt 600 mio. til 8,1 mia. Faldet var primært indenfor brevpost, men pakkeomsætningen faldt også med 60 mio. kr. til lige under 1,8 mia. kr.
2014-regnskabet ser heller ikke ud til at blive jublende godt. PostDanmark har ikke selv udgivet et kvartalsregnskab for 3. kvartal, men moderselskabet, dansk-svenske PostNord, skriver i sit kvartalsregnskab, at brevmængderne i Danmark er faldet med 10 pct. i de første ni måneder af 2014. Det går bedre for antallet af pakker, især på grund af nethandel. Mængden af pakkepost opgøres ikke på enkeltlande, men mængden steg 7 pct. på koncernplan. Det understreges dog i regnskabet, at pakke-transport er et område, der er præget af hård konkurrence.