Kommuner bruger skattekroner på eksklusive fodboldbilletter
Det er i strid med reglerne, når kommuner køber VIP-billetter med underholdning, fri bar mv., lyder vurderingen.
VIP-billetter med adgang til loungen, frokost ved reserverede borde og fri bar. Hundredtusinder af skattekroner bliver brugt på at sende borgmestre og kommunale embedsmænd til fodbold i Superligaen.
Silkeborg Kommune betaler byens superligaklub 250.000 kr. årligt for en samarbejds- og markedsføringsaftale, der bl.a. inkluderer tre VIP-kort med adgang til loungen, 45 VIP-billetter pr. år til loungen, deltagelse i klubbens årlige julefrokost og VIP-parkering og rabat på souvenirs. Og lignende aftaler er lavet andre steder, viser aktindsigter i kommunerne.
Borgerne i Horsens betaler for, at borgmesteren og tre øvrige kan sætte sig i VIP-loungen og nyde en middag ved reserveret bord med fri bar og kampoptakt fra trænerteamet, mens Odense Kommune årligt har brugt 1,15 mio. kr. på en aftale, der bl.a. inkluderer et netværksbord til seks personer til alle OB"s hjemmekampe samt plads til yderligere 14 personer til fire årlige kampe, 25 koncertbilletter og 2.000 almindelige fodboldbilletter.
Herning Kommune køber VIP-adgang til borgmesteren og kommunaldirektøren hos FC Midtjylland og købte desuden i 2016 4.000 superligabilletter og delte dem ud til kommunens ansatte.
»I strid med reglerne«
At lade borgerne betale VIP-billetter er »i strid med reglerne« om forvaltning af skattekroner, vurderer Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret på Aalborg Universitet.
»Grundlæggende er det ikke lovligt at bruge kommunens penge på VIP-fordele,« siger han.
For Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, rejser kommunernes indkøb »spørgsmålet om, hvorvidt interessen i denne reklameaktivitet alene skyldes branding af kommunen, eller om man også er påvirket af gaveelementet«, som VIP-billetter repræsenterer, og som kommunalt ansatte og politikere ikke må modtage.
Horsens-borgmester Peter Sørensen (S) erkender, at man »altid kan diskutere«, hvad kommunen får ud af sine VIP-kort, men understreger, at det for kommunen handler om eksponering, ikke billetter. Herning og Silkeborg kommuner kalder VIP-indkøb »naturligt« og »fair«.