Snart kan du skræddersy din egen bank
Fra årsskiftet kan danskerne give finansielle tjenester adgang til deres bankdata. Det åbner f. eks. mulighed for at få et bedre overblik over privatøkonomien.
Forbrugerrådet Tænk tror på øget konkurrence, forbrugervenlige værktøjer og bedre priser, når danskerne fra årsskiftet får ret til at dele deres bankdata med ikke-banker.
De såkaldte fintech-virksomheder bruger data til forbrugsoverblik og budgetlægning. Men de kan også hente bedre tilbud på dine lån, betale dine regninger eller anbefale dig et billigere elselskab.
»Du inviterer dem direkte ind i din netbank, men de må ikke bruge andre oplysninger, end du giver lov til, og de må ikke bruge dem til andet, end du giver lov til. Med forbrugerøjne er det fint, at du får ret til at tilslutte apps til din netbank, som giver dig overblik over økonomi og forbrug på en mere forbrugervenlig måde. Vi håber, det resulterer i bedre priser og større overblik. Bl.a. bliver det lettere at have konti i flere banker,« siger seniorøkonom Troels Hauer Holmberg, Forbrugerrådet Tænk.
Danske banker har hidtil siddet tungt på kundernes data, men fremover kan alle give en såkaldt tredje part adgang til deres betalingsdata. Flere lande har allerede lukket op for de nye tjenester, som herhjemme skal godkendes af Finanstilsynet.
»Fra politisk side har man ønsket at åbne betalingsstrukturen og give plads til nye forretningsmodeller. Håbet er, at det vil give flere valgmuligheder for forbrugerne og dermed øge konkurrencen. Vi tager først imod ansøgninger fra fintechs efter årsskiftet, men flere banker samarbejder allerede med dem,« siger kontorchef Louise Buchter, Finanstilsynet.
Med forbrugerøjne er det fint, at du får ret til at tilslutte app's til din netbank, som giver dig overblik over økonomi og forbrug på en mere forbrugervenlig måde.
Spar Nord har bl.a. købt sig ind i SubHub, der finder kundens abonnementer og opsiger de uønskede. Når de nye regler er trådt i kraft, vil SubHub også tilbyde at finde billigere abonnementer.
»Vi samarbejder om services, der løser et problem for vores kunder. Men det er op til kunderne at sammensætte pakken af finansielle ydelser, de vil bruge og skræddersy deres egen bank. Ligesom du selv bestemmer, hvilke apps du har på din mobil,« siger Ole Madsen, direktør for kommunikation og forretningsudvikling Spar Nord.
Der er dog udfordringer på kort sigt. Skønt kunderne må give de nye selskaber adgang til data fra årsskiftet, går der mindst halvandet år, før bankerne tvinges til at lave en direkte indgang til oplysningerne. Mange store banker har dog planer om at åbne for adgangen tidligere.