Privatøkonomi

Studie: Medier beskriver kvinder som forbrugere med dårlig dømmekraft

En britisk bank har analyseret 300 erhvervsartikler for at klarlægge, hvordan medier italesætter kvinder og økonomi.

Mens en kvinde »skejer ud,« når hun køber en designertaske, så beskrives det som en investering, når en mand f.eks. køber et dyrt par sko, viser studiet. Foto: Arkiv

Medierne er med til at portrættere kvinder som forbrugere og investorer med dårlig dømmekraft, mens mænd bliver beskrevet som kloge og velovervejede forbrugere og investorer.

Det er konklusionen i et nyt britisk studie, der har analyseret 300 erhvervsartikler for at finde ud af, hvordan medier italesætter kvinder og økonomi. Det skriver The Guardian.

65 pct. af de artikler, der var målrettet kvinder, omtalte dem som overdrevne forbrugere, der skulle »begrænse« deres udgifter for at spare. Flere af artiklerne målrettet kvinder beskrev finansiel planlægning som en kompleks størrelse og et »minefelt,« lige som dertilhørende billeder ofte var billeder af kvinder, der så overvældede ud.

En tredjedel af artiklerne gik også ud fra, at kvinderne var ansvarlige for familien og hjemmet.

Artikler målrettet mænd beskrev mændene som kyndige og dygtige investorer og beskrev de finansielle markeder som fulde af muligheder. Modsat artiklerne rettet mod kvinder, så beskrev artiklerne rettet mod mænd begreber som aktieporteføljer, risikoanalyse og brugte generelt flere udtryk som »kamp«, »styrke« og »magt.«

Mens en kvinde »skejer ud,« når hun køber en designertaske, så beskrives det som en investering, når en mand f.eks. køber et dyrt par sko, viser studiet også.

Det er den britiske bank Starling Bank, der har gennemført studiet, og her siger Anne Boden, grundlægger og adm. direktør i banken, at forskellene på, hvordan mænd og kvinder tiltales i medierne, er et udtryk for hverdagssexisme.

»Når kvinder konstant bliver beskrevet som dem, der skal spinke og spare og få pengene til at række længere, så er det det, de tror, penge handler om. Mens mændene har anderledes samtaler med hinanden og er parate til at kræve mere og ikke ser penge som noget, man skal bede om, men som noget, man har ret til,« siger Boden til The Guardian.

At mænd er de primære forsørgere, og kvinder er dem, der bruger pengene, er imidlertid udtryk for et gammeldags verdenssyn, mener Boden.

»Virkeligheden er ikke sådan i dag. Både mænd og kvinder går på arbejde. Det er vores oplevelse, at kvinder er meget forsigtige og nøjagtig lige så interesserede i at finde ud af, hvordan de bedst sparer op og investerer,« siger Anne Boden.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også