Privatøkonomi

Nu ændrer bilernes km pr. liter-tal sig: Hold øje med "gamle" biler, inden du køber

Fra den 1. september må der kun sælges nye personbiler, som er godkendt efter ny testmetode.

Selvom de nye regler træder i kraft nu, kan bilforhandlere få dispensation til at sælge en vis mængde "gamle" biler indtil den 1. september 2019. Foto: Mikkel Tariq Khan.

Hvis din bil ikke kører lige så langt på literen, som der står i brochuren, er du ikke alene. Det har i årevis været mere normen end undtagelsen, men fra og med den 1. september rykker brændstoftallene i biler nærmere virkeligheden.

Den over 20 år gamle europæiske målemetode NEDC bliver erstattet af en ny, WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Det betyder, at der fra den 1. september kun må sælges personbiler, som er godkendt efter WLTP-normen. Varebiler har frist et år længere.

Fra NEDC til WLTP

Den nye testcyklus efter WLTP-normen betyder bl.a. disse stramninger:

  • Maks-farten er højere (fra 120 til 131 km/t.)
  • Gennemsnitsfarten er højere (fra 34 til 46,5 km/t.)
  • Kraftigere accelerationer
  • Længere varighed (fra 20 til 30 minutter)
  • Større bredde i kørselsmønster
  • Mindre tomgangstid (fra 25 pct. til 13 pct.)
  • Mere realistisk udetemperatur (fra 20-30 grader til 23 grader. Forbruget ved de 23 grader omregnes efterfølgende til 14 grader.

Kilde: FDM.

Den nye målemetode betyder, at bilerne nu testes på en mere realistisk måde. Konsekvensen er dårligere, men mere virkelighedsnære km pr. liter-tal.

Men selvom de nye regler træder i kraft nu, kan bilforhandlere få dispensation til at sælge en vis mængde "gamle" biler indtil den 1. september 2019.

Derfor anbefaler FDM, at danske bilkøbere spørger forhandleren, om en bil er WLTP-testet. Det kan nemlig få betydning på længere sigt.

»For tiden kan man finde tilbud på biler, der grundet de nye regler skal indregistreres senest 1. september. Men inden man slår til, er det vigtigt at overveje eventuelle ulemper. Det kan ikke afvises, at nogle europæiske byer i de kommende år vil skærpe miljøkravene, så selv nyere biler ikke længere må køre i byerne,« siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Honda Civic med dieselmotor er ifølge FDM blandt de første biler, der er godkendt efter WLTP-normen. Her falder brændstoføkonomien fra 28,6 til 21,3 km pr. liter - en forværring på 25 pct.

I gennemsnit vil brændstoftallene for den danske bilpark blive 28 pct. dårligere. Det viser beregninger, som De Danske Bilimportører har fået foretaget.

Når bilerne på papiret nu kører kortere på literen, skyldes det flere ting. For det første er f.eks. særlig letkøbsolie, tilklistring af sprækker og ekstra højt dæktryk ikke længere tilladt, når bilerne testes.

For det andet er selve testkørslen på rullefeltet mere krævende. Bilerne testes ved højere fart, lavere temperatur, kraftigere accelerationer og mindre tomgangstid. Alt sammen skal gøre testresultaterne mere virkelighedstro.

Udover WLTP skærpes kravene til udstødningens renhed. Fra den 1. september må der således kun sælges nye personbiler, som er typegodkendt efter en norm, der hedder euro 6c. I praksis betyder det især, at benzinbiler med direkte indsprøjtning skal have partikelfilter.

Den næste norm, euro 6d-TEMP, træder i kraft den 1. september 2019.

Hvis man som bilkøber vil være på den sikre side, skal man ifølge Torben Lund Kudsk sikre sig, at en ny dieselbil overholder euro 6d-TEMP, og at en ny benzinbil overholder euro 6c. Det bør bilforhandleren kunne oplyse om.

Læs også