Privatøkonomi

Selskaber afslører langt mere svindel med forsikringer

Antallet af sager om forsikringssvindel steg med 21 pct. fra 2016 til 2017, viser ny rapport.

Artiklens øverste billede
Fra 2016 til 2017 steg antallet af sager om forsikringssvindel med 21 pct., men det er dog kun toppen af isbjerget, lyder det fra Forsikring & Pension. Foto: Katrine Emilie Andersen

Opdigtede tyverier og iscenesatte ulykker.

Flere og flere danskere bliver afsløret i at svindle med deres forsikringer, viser en opgørelse offentliggjort af brancheorganisationen Forsikring & Pension. Det skriver Berlingske.

Fra 2016 til 2017 steg antallet af sager om forsikringssvindel således med 21 pct. Svindlen, der blev opdaget, fordelte sig i 2017 på 3943 sager og udgjorde 594 mio. kr.

Men det er kun toppen af isbjerget, lyder det fra Forsikring & Pension. Internationale undersøgelser peger på, at op mod ti pct. af de samlede erstatningsudbetalinger går til svindel.

Og det er brancheorganisationens vurdering, at de ærlige kunder kunne spare omkring 1600 kr. årligt per husstand, hvis der ikke blev svindlet.

- Man skal lade være med at svindle, fordi det er usolidarisk at svindle. Det er de ærlige kunder, der kommer til at betale for det, siger underdirektør i Forsikring & Pension Hans Reymann-Carlsen til Ritzau.

Desuden er det selvfølgelig strafbart at lave en falsk anmeldelse om indbrud og andre former for forsikringssnyd, understreger han.

- Så hvis man pønser på den slags, skal man vide, at man er på kant med loven, og at forsikringsselskaberne holder øje med det.

- Vi udbetaler ikke bare erstatninger. Vi kontrollerer, om man nu også har ret til de erstatninger, man vil have, sige Hans Reymann-Carlsen.

Hos Tryg, der er landets største forsikringsselskab, blev der i 2018 opdaget svindel for 120 mio. kr. Det er en stigning på 70 pct. sammenlignet med tre år tidligere - altså i 2015.

Ifølge selskabet skyldes den store stigning, at Tryg har afsat flere ressourcer end tidligere til at afdække svindel. Konkret har selskabet de seneste år uddannet sine medarbejdere til bedre at kunne opdage snyd.

Desuden har Tryg et hold af efterforskere, som gransker mistænkelige sager. De fleste af efterforskerne er uddannet ved politiet.

En af efterforskerne - J. Esbensen, der ikke ønsker hele sit navn frem - fortæller til Berlingske, at nogle kunder bilder sig selv ind, at det ikke er så slemt at skrive et par ekstra ting på en anmeldelse af et indbrud.

- Men det er stadigvæk bedrageri, det er lige så ulovligt som helt at opdigte en skade, siger efterforskeren.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.