Serier

Hver anden bankkunde vil vælge bank ud fra dens etik

Hvidvask i Danske Bank
Adm. direktør i Merkur Andelskasse, Lars Pehrsson, mener, at kunderne ønsker gennemsigtighed i bankens foretagender. Foto: Joachim Adrian

Bankkunder sætter omdømme og etik i højsædet, når de skal vælge ny bank, viser tal fra Mybanker. Det skriver Børsen.

Både Danske Bank og Nordea har i kølvandet på hvidvaskskandaler og anden modgang været nødsaget til at sige farvel til tusindvis af kunder på grund af kunders stigende fokus på omdømme og etik.

Mybanker kan på baggrund af en bankundersøgelse af 5500 danske bankkunder fortælle, at halvdelen klikker på "omdømme og etik" som det vigtigste, når de kigger efter en ny bank. Det er en stigning på 12 pct. fra sidste år.

Kundernes stigende bevidsthed omkring etik kommer de grønne og etiske pengeinstitutter, som Merkur Andelskasse, til gavn.

- Kunderne er meget optaget af, at det skal være gennemskueligt, hvad banken laver, og det er noget, vi gør noget meget ud af, blandt andet ved at have etiske investeringsprodukter, siger Lars Pehrsson, der er administrerende direktør for Merkur Andelskasse, til Børsen.

Lars Pehrsson oplyser også, at de har fået mere travlt i takt med den øgede kundebevidsthed. Merkur har de seneste måneder modtaget 600-700 kunder mere end normalt.

BRANCHENYT
Læs også