Privatøkonomi

Kviklånsudbydere er blevet politianmeldt på stribe: »Vores medlemmer har været i god tro«

Udbydere af kviklån gør altid deres yderste for at overholde loven, lyder det fra foreningen Digitale Långivere efter en stribe politianmeldelser.

Christina Trauboth (tv.) har sammen med Zeltite Cimermane stiftet Gokredit. Foto: Gokredit

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en stribe udbydere af kviklån. Finans har spurgt Christina Trauboth, talsperson for Digitale Långivere, der repræsenterer kviklånsselskaber, hvorfor selskaberne ifølge Forbrugerombudsmanden ikke har overholdt loven.

Hvad gør det for jeres ry?

»Det hjælper på ingen måde os. Men det er nemt at pege fingre ad en forholdsvis ny branche, der har lavet forholdsvist mange fejl i begyndelsen, men som er blevet mere og mere professionel,« siger Christina Trauboth, chef i lånefirmaet Gokredit, der også er blandt de politianmeldte.

Det er ikke første gang, at kviklånsselskaber er blevet politianmeldt. Er det sidste gang?

»Det kan jeg ikke garantere. Men vi arbejder hele tiden på, at tingene skal være bedre, og vi arbejder for at få selskaber ind, som ikke er medlemmer. Vi ser, at der kommer nye medlemmer ind fra udlandet, som tror, at de kan gøre det, de plejer at gøre i deres hjemland. Vi prøver at rette dem lidt ind.«

Hvordan kan man, når man starter i et nyt land, ikke sætte sig ind i reglerne i det pågældende land? Når jeg tager til udlandet, ved jeg hvad fartgrænsen er, så jeg ikke bare går ud fra, at jeg kan køre 130 km/t på motorvejen.

»De sætter sig ind i reglerne, men det er en meget kompleks forretning. Det er ikke bare en hjemmeside. Det er et stort it-system, der ligger bag. Men hvis de ikke forstår, hvilke knapper de skal skrue på, så går det galt. Og når det går galt for selskaber, som vi ikke har dialog med, påvirker det os alle sammen negativt.«

Seks selskaber, der udbyder forbrugslån, er blevet politianmeldt for vildledning. Derudover er fem selskaber blevet politianmeldt for at have markedsført forbrugslån som en kassekredit.

Har I været inkompetente eller ligeglade med loven?

»Vi er hverken inkompetente eller ligeglade med loven. Vi gør altid vores yderste for at overholde loven, og vores medlemmer har været i god tro og udbudt en kassekredit og markedsført den. Forbrugerombudsmanden mener, at det er et forbrugslån, der skal markedsføres på en anden måde.«

Hvad gør, at I har troet, at det var en kassekredit, I har udbudt?

»Der har været længere eller ubestemte løbetider på produkterne. Det har der ikke været på de traditionelle kviklånsprodukter, hvor der typisk var 30 dages betalingsfrist.«

Er løbetiden det eneste, der adskiller et lån fra en kassekredit?

»Nej. Det er det ikke. Der er flere teknikaliteter. I Forbrugerombudsmandens optik skal det være tilknyttet en bankkonto for, at det kan kaldes en kassekredit.«

Og hvad mener I, der skal til for, at der er tale om en kassekredit og ikke forbrugslån?

»Netop det med, at man kan hæve penge og betale tilbage. Så man selv bestemmer inden for den kreditramme, man har.«

Nu har jeg været inde på din egen hjemmeside, Gokredit, hvor man får udbetalt en sum. Det er ikke sådan, at man har adgang til hele det beløb, man har fået i kredit.

»Man bliver godkendt til en kreditramme, og så får man et beløb udbetalt første gang.«

Men så har jeg heller ikke adgang til hele kreditrammen, og jeg kan dermed ikke råde over den, så på den måde adskiller…

»Det kan du, når du har vist noget betalingsvillighed. Så kommer der flere penge til rådighed. Men i min virksomhed har vi valgt at kalde det en kredit i stedet for en kassekredit efter Forbrugerombudsmandens henvendelse. Det spiller ingen rolle for os, om det bliver kaldt det ene eller det andet. Så der har vi rettet ind. Men der er forskellige opfattelser medlemmerne imellem om, hvad der skal ændres eller ikke ændres.«

Hvordan kan I være i god tro med det?

»Hvis man har en kassekredit, så markedsfører man efter de regler, som en kassekredit skal markedsføres på.«

Jeg tænker bare på, hvordan I ifølge Forbrugerombudsmanden ikke kan have ramt rigtigt i forhold til produktet og dermed ikke have kendt reglerne for det produkt, I har udbudt?

»Alle virksomheder har fået juridisk rådgivning, inden de har lanceret deres produkter, så juristerne imellem er der nok ikke helt enighed om, hvad der kan og ikke kan betegnes som en kassekredit. Men vi må se, hvad der sker herfra. Vi må se, hvornår der bliver rejst sigtelser og hvad anklagemyndighedens synspunkt er. Og så tager vi den derfra.«

Det er en undersøgelse fra Forbrugerombudsmanden af flere udbydere af kviklån, der ligger bag politianmeldelserne. Undersøgelsen peger også på mangelfuld kreditvurdering i flere selskaber.

Læs også