Privatøkonomi

Dårlige sager kan spænde ben for bedre råd i banken

Danskernes i forvejen lave tillid til bankerne har for nylig fået endnu et fur med hvidvasksagerne.

Trods gode intentioner om at give bedre råd kan de mange dårlige sager betyder, at ikke alle kunder vil lytte til bankernes rådgivning, vurderer professor i forbrugeradfærd Torben Hansen, CBS. Foto: CBS.

Når Finanstilsynet vil have bankerne til at gøre det lettere at være bankkunde ved at levere bedre produkter og guide kunderne over i dem, kan det støde på udfordringer. Mange forbrugere stoler nemlig meget lidt på banksektoren efter de seneste års skandaler.

»Forbrugerrådet og Penge- og Pensionpanelet kan gøre os motiverede for at gå ned i banken for at forbedre vores situation. Men hvis vi dybest set ikke stoler på bankens råd - på at den vil os det godt og ikke bare sælge – så opstiller vi en mental barriere og lytter ikke efter,« siger professor i forbrugeradfærd Torben Hansen, CBS. ..

BRANCHENYT
Læs også