Privatøkonomi

Her er en kommende elektrisk SUV fra Hyundai

Hyundai viser det strømlinede og høje 45 EV-koncept, som viser, hvordan en kommende elektrisk crossover vil se ud.

De coupéagtige linjer på det elektriske crossover-koncept fra Hyundai henter ifølge producenten inspiration fra en 45 år gammel konceptbil. Foto: Hyundai Bilen indeholder en række detaljer. Man kan bl.a. se den elektriske rækkevidde med en LED-signatur i bunden af døren. Foto: Hyundai Designerne har skabt kabinen som et rum, hvor en storskærm er afløst af mere personlige, mindre skærme. Sæderne drejer, når dørene åbnes. Foto: Hyundai

Forhistorie tæller. Det ved designerne hos Hyundai også. Derfor blev der trukket en linje til den første konceptbil fra mærket, da Hyundai præsenterede det halvhøje elektriske 45 EV-koncept på det store motorshow i Frankfurt.

Navnet 45 refererer nemlig til, at det er 45 år siden, at designikonet Giugiaro kreerede det stilrene Pony Coupé-koncept. Udefrakommende vil dog nok have svært ved at se ligheden. Men ifølge Hyundai er der en del linjer til fælles med det historiske koncept.

45 EV-konceptet er en slags hatchback, der bygger på Hyundai og Kias nye fleksible elektriske platform, der skal danne basis for en række elektriske modeller, som selvfølgelig også kommer til at omfatte highend-mærket Genesis, som mest slår sine folder i USA.

Hyundai 45 EV-konceptet
Har designmæssige tråde til mærkets Pony Coupé-koncept fra 1974, der er skabt af den ikoniske bildesigner Giugiaro. Den endelige crossover-model forventes at komme i produktion i 2021.

Platformen danner bund for de minimalistiske linjer i elbilkonceptet, som ifølge udenlandsk motorpresse er 80 pct. færdigt og kommer i produktion i 2021 som en ny elbilmodel.

LED-lys viser rækkevidde

Konceptet viser en række eksempler på, hvor langt man kan gå med den nye teknologi. Det er en bil, hvor der er lagt vægt på en række praktiske detaljer. Det gælder f.eks. en LED-signatur udvendigt i bunden af dørkarmen, hvor føreren kan se, hvor lang rækkevidde der er strøm tilbage til på batteriet.

Det gælder også de sidemonterede kameraer, der gør det ud for sidespejle og er monteret så de er mere gemt af vejen end de foreløbige kameraer, som har den traditionelle placering på dørsiden. Det gør dem på den måde mindre sårbare over for snavs. Ydermere bliver de jævnligt rengjort af elektriske børster for at sikre udsynet.

Inden døre er der skabt en nærmest loungeagtig kabine med megen plads og lys. Her bydes de ombordværende velkommen, ved at forsæderne kan dreje sig mod disse, når dørene åbnes, og endda vendes hele vejen rundt mod bagsædepassagererne under pauser. Elbiler er i forvejen rummelige, men her er pladsen ekstra godt udnyttet ved brug af flade ”skateboard”-batterier, som nemmere kan passes ind, mens elmotorerne er monteret uden for kabinen.

Opholds- og arbejdsrum

Der er brugt bæredygtige materialer som genanvendeligt stof, træ og læder indenbords, hvor den centrale storskærm er blødt afrundet og skabt i et designsnit, der er en slags analog retro-hilsen til Giugiaro-originalkonceptet fra 1970’erne, lyder det.

Hyundai har lagt vægt på, at fremtidens bil skal være et sted, der forener selvkørende funktioner og det at kunne bruge køretøjet som et opholdsrum til både arbejde og fornøjelse. Det er visioner, vi allerede så ved virtuelle præsentationer på den store CES-elektronikmesse i Las Vegas for et par år siden.

BRANCHENYT
Læs også