Privatøkonomi

Danskerne har fået større tillid til deres pensionsselskab

Troen på at pensionsselskaberne opfører sig ordentligt, stiger kraftigt efter et år, hvor klima og FN's verdensmål er kommet i fokus.

Artiklens øverste billede
Danskerne er blevet mere tilfredse med deres pensionsselskab. Sektorens massive kommunikation om etiske og bæredygtige investeringer har været med til at øge tilliden til høj etik i investeringerne. Foto: Colourbox

Pensionsopsparerne er blevet mere tilfredse med selskaberne. Tlfredsheden stiger på alle områder. Men karaktererne for høj etik i investeringerne og godt omdømme er steget mest, efter at pensionsselskaberne sammen med bankerne fik en kraftig hvidvaskdukkert i 2018.

Det viser konsulenthuset Loyalty Groups årlige undersøgelse af kundetilfredsheden med godt 4.000 deltagere.

»Stormvejret blæser ikke nær så hårdt over den finansielle sektor. Samtidig har der været gode afkast, og der tales mindre om at øge pensionsalderen. Det løfter næsten alle selskaber,« siger researchmanager Lars Jepsen, Loyalty Group.

Efter et år hvor pensionssektoren har talt meget om bæredygtige investeringer, sker det helt store hop netop i spørgsmålene, om hvorvidt der investeres etisk. Her stiger scoren næsten 6 pct. til 76 på en skala fra 0-100. Selskaberne scorer også markant højere på troværdighed og omdømme.

Lærernes Pension er for andet år i træk selskabet med de mest tilfredse kunder. Loyalty Group vurderer, at selskabet bl.a. har en fordel i at skulle kommunikere til en ensartet kundegruppe.

Kommunikationschef Susanne Bych, Lærernes Pension, mener også, at åben og tydelig kommunikation spiller en rolle.

»Et styrende princip er, at vi kun kommunikerer om noget, der er vigtigt for medlemmer. Vi er et af de få pensionsselskaber, som stadig har gennemsnitsrente-produktet. Vores medlemmer tager risiko solidarisk, og det passer rigtig godt, eftersom de ønsker stor tryghed for pensionsopsparingen,« siger Susanne Bych.

Danica har færrest tilfredse kunder af de 10 største pensionsselskaber. Karaktererne er steget, men selskabet er endnu under 2017-niveau.

Danica-direktør Søren Lockwood siger, at man er færdig med at overføre SEB-kunder til Danicas systemer og nu er i gang med at kommunikere forbedrede vilkår og ordninger ud til kunderne.

»Det er et langt sejt træk. Vi følger vores planer om at blive kundens tryghedsrådgiver. I mellemtiden kan jeg glæde mig over, at investeringsafkastet har været meget højt i år. Vores ændrede investeringsstrategi viser sit værd nu,« siger Søren Lockwood.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.