Privatøkonomi

Toyota laver en Berlingo, men den er dyr

Toyota lancerer nu søsterbilen til Citroën Berlingo & co. Kodeordet er plads til en storfamilie, der har lyst til at bruge penge på en rummelig og meget praktisk bil.

I princippet er den nye Toyota Proace City Verso blot en Citroën Berlingo eller Peugeot Rifter, tilsat logo fra den japanske producent. Det nye er, at Toyotas udgave kan leveres som syvpersoners på det danske marked. Foto: Toyota Bilen er særdeles komfortabel og behagelig at køre, men byder absolut ikke på nogen form for klassisk køreglæde. Foto: Toyota Den nye Toyota ses her som lang version, hvor der er syv sæder og god plads til alle. Merprisen er dog høj. Foto: Toyota Der er masser af plads om bord, og skydedør i hver side er standard i Family-udgaven, som er højeste udstyrstrim. Foto: Toyota Interiøret er rustikt, og man sidder sådan lidt ret op og ned. Den store er ikke standard i basisudgaven, der fås fra 200.000 kr. Foto: Toyota

Brug pengene på noget sjovere end en bil, der taber værdien fra det sekund, du triller den første kilometer. Hvis du har det sådan, er du ikke alene, og hvis du samtidig har mange børn i familien, har du måske på et tidspunkt ejet en Peugeot Partner eller Citroën Berlingo. Ikke verdens mest eksotiske biler, men med en rummelighed og en godmodig affjedring, der passer godt til en falmet bomuldssweater med lynlås og et par cowboybukser med hvide tørretumblerstriber.

Nu kommer Toyotas version af Peugeot Rifter, som den hedder nu, og Citroën Berlingo.

Toyota Proace City Verso 1,2 110 hk

Pris: Fra 215.000 kr.

Verso fra: 200.000 kr.

Motor: 1,2 liter

Ydelse: 110 hk

Drejningsmoment: 205 Nm

0-100 km/t.: 11,0 sek.

Økonomi: 14,7 km/l

Topfart: 175 km/t.

Anhængervægt: 1.150 kg

L: 440 cm, B: 185 cm, H: 180 cm

Rent teknisk er produkterne stort set ens, og de franske versioner blev lanceret tilbage i 2018. Toyotas udgave hedder det knap så mundrette navn, Toyota Proace City Verso. Måske kan nogen huske modellen Verso, som indikerer, at der er tale om en personbil, for bilen lanceres også som varevogn.

Toyota er dyrest

Priserne starter ved 199.990 kr. for basisudgaven kaldet Combi og med 1,5 liters dieselmotor, som yder 102 hk. Her vil benzinudgaven på 1,2 liter og 110 hk til 15.000 kr. ekstra givetvis være et mere relevant valg for de fleste, medmindre man kører rigtig mange km om året.

Standardudstyret omfatter her kun lige det mest nødvendige med automatisk nødbremse, gammeldags aircondition, mens man skal op i Family-udgaven for at køre rundt med detaljer som alufælge, stor skærm med Apple Carplay/Android Auto, parkeringssensorer, klimaanlæg og nok så væsentligt: skydedøre i begge sider.

Priserne løber hurtigt i vejret, for en Family med 110 hk benzinmotor og plads til fem personer koster fra 270.000 kr., mens automatgear kun leveres sammen med en 130 hk benzinversion, der bringer prisen yderligere 40.000 kr op.

Den tilsvarende Peugeot Rifter er markant billigere, hvor en 110 hk Allure-version for tiden koster 225.000 kr. Hos Citroën satser man mere på dieseludgaven, som til gengæld fås hele nede fra 190.000 kr.

Som tommelfingerregel er Toyotas version altså dyrere end de to franske versioner, men samtidig er Toyotas garanti længere, og forhandlerne har en lang tradition for at have meget tilfredse kunder. Det betyder, at har man først en gang været fornøjet med både Toyota-bil og værkstedet, så skal der meget til for at skifte til et andet mærke.

Tilstrækkelig basismotor

Vi har kørt en kortere rute i versionen med 110 hk, og oplevelsen er en bil, der transporterer personer og bagage tyst og med en behagelig affjedringskomfort. Læg dertil en letskiftende manuel gearkasse, og du har signalementet af et transportmiddel til storfamilien, hvor ingen vil klage over pladsen, uanset hvor du sidder i bilen. Der er små rum overalt i den rummelige bil.

Modsat de franske rivaler kan Toyota Proace City Verso leveres med en tredje sæderække, hvor to ikke alt for store voksne faktisk kan sidde fornuftigt, men så savner bilen i sagens natur plads til bagage, men er perfekt til at køre børn til fritidsaktiviteter. Med de to ekstra sæder er bilen en ægte syvpersoners, og dem er der ikke mange af på markedet, hvor mange danske familier køber bil. Selve bilen med syv sæder er markant længere end de øvrige udgaver. Desværre er merprisen for den lange udgave hele 40.000 kr., og vi skal dermed op på hele 295.000 kr. og 310.000 kr. for de to mindste motorer.

Bredden af bilen tillader også, at man monterer hele tre autostole ved siden af hinanden på anden sæderække, hvilket ikke kan lade sig gøre i ret mange andre biler til den pris.

Adgangsforholdene er lette, især hvis man vælger modellen med to store skydedøre i hver side, hvor grundudgaven må nøjes med én skydedør.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

BRANCHENYT
Læs også