Privatøkonomi

DSB's billetsystem er gået ned - sådan skal du forholde dig

Der er store problemer med at købe billetter til DSB's toge. Pladsbilletter er helt udelukket - så hvordan skal du forholde dig?

Dette syn møder torsdag DSB's kunder på hjemmesiden. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
DSB

Siden onsdag aften har der været omfattende problemer med DSB's billetsystemer.

Torsdag eftermiddag er problemerne endnu ikke løst, og det betyder, at kunder ikke kan bruge DSB's netbutik eller DSB's app til at købe billetter.

Det er fortsat muligt at bruge rejsekort, samt købe billetter i automater, DSB's fysiske salgs- og servicecentre samt i 7-Eleven-kiosker.

»Har du ikke mulighed for at benytte ovenstående muligheder, bedes du straks efter påstigning kontakte togpersonalet,« lyder vejledningen fra DSB.

På trods af de alternative metoder til at købe billetter, er der også et andet problem uden alternativer. Det er nemlig ikke muligt via nogen kanaler at købe pladsbilletter, så længe systemet er nede.

Og derfor har DSB suspenderet kravet om en pladsbillet.

- Selv om man ikke har en pladsbillet, skal man sætte sig ned. Og hvis toget er fyldt, og der ikke er flere ledige sæder, er man nødt til at vente til det næste tog.

- Det er for at overholde myndighedernes anbefalinger om at holde afstand, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

DSB har ikke meldt en tidshorisont ud for en mulig løsning på problemet.

BRANCHENYT
Læs også